تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 48. فتح آیه 15

آیه
سَیَقُولُ الْمُخَلَّفُونَ إِذَا انطَلَقْتُمْ إِلَی‏ مَغَانِمَ لِتَأْخُذُوهَا ذَرُونَا نَتَّبِعْکُمْ یُرِیدُونَ أَن یُبَدِّلُواْ کَلاَمَ اللَّهِ قُل لَّن تَتَّبِعُونَا کَذَ لِکُمْ قَالَ اللَّهُ مِن قَبْلُ فَسَیَقُولُونَ بَلْ تَحْسُدُونَنَا بَلْ کَانُواْ لَا یَفْقَهُونَ إِلَّا قَلِیلاً
ترجمه
آنگاه که شما به سوی غنایم (خیبر) حرکت کردید تا آنها را برگیرید، متخلّفان (از حدیبیّه) می‏گویند، بگذارید به دنبال شما بیاییم، آنان می‏خواهند کلام خدا را (که فرموده است: غیراز اصحاب حدیبیّه در خیبر شرکت نکنند)، تغییر دهند. (به آنان) بگو: شما هرگز نباید دنبال ما بیائید، این گونه خداوند (درباره شما) از قبل گفته است. پس آنان بزودی می‏گویند که شما نسبت به ما حسد می‏برید (و نمی‏خواهید ما نیز از غنایم بهره‏ای ببریم. چنین نیست)، ولی آنان جز اندکی نمی‏فهمند.
نکته ها
در شأن نزول آیه آمده است که خداوند به پیامبرش دستور داد: کسانی حق دارند در جبهه خیبر شرکت کنند که در حدیبیّه حضور داشته‏اند. ولی متخلّفان حدیبیه می‏خواستند این دستور را تغییر دهند و با این‏که در حدیبیّه حضور نداشتند، تصمیم گرفتند برای جبران تخلّف گذشته خود و یا به خاطر این‏که در خیبر غنایم زیادی به دست می‏آمد، حضور داشته باشند، نزول این آیه ماهیت آنان را برملا می‏کند.**تفسیر مجمع البیان.***
آیاتِ 12 و 13 دلیل عدم شرکت در حدیبیّه را سوء ظن به خدا و ضعف ایمان مطرح کرد. افرادی که در حدیبیه حضور نداشتند، می‏خواستند با شرکت در خیبر نشان دهند که ایمان دارند و سوءظنی در کار نیست و سخن خداوند در مورد آنان صادق نیست.
پیام ها
1- جبران شکست‏ها و تقویت روحیه‏ی مؤمنان لازم است. خداوند مشکلات حدیبیّه را با غنائم خیبر جبران می‏کند. «انطلقتم الی مغانم» (به جای «انطلقتم الی الجهاد»)
2- گروهی فرصت‏طلب، به هنگام تقسیم غنایم اعلام وجود می‏کنند. «مغانم لتأخذوها ذرونا نتّبعکم»
3- تغییر و تبدیل سخن و فرمان خداوند، یکی از خواسته‏های متخلّفان است. «یریدون ان یبدلوا کلام اللّه»
4- برای رزمندگان باید حساب ویژه‏ای باز کرد و مخالفان را طرد نمود. «قل لن تتّبعونا»
5 - کلام خود را مستند به کلام خدا کنید. «قل... کذلکم قال اللّه»
6- از تهدید و تهمت نباید ترسید. «فسیقولون بل تحسدوننا»
7- شیوه رفتار و شعار دشمن، تابع شرایط است و مدام در حال تغییر است. ابتدا قصد تغییر کلام اللّه را دارد، ولی همین که موفّق نمی‏شود، تغییر موضع داده و به مؤمنان نسبت حسادت می‏دهد. «فسیقولون... ذرونا نتّبعکم... فسیقولون بل تحسدوننا»
8 - کسانی که سطحی‏نگرند، در تحلیل و تفسیر آثار رفتارهای ناشایست خود، به انحراف کشیده شده و به جای این‏که دلیلِ از دست دادن الطاف الهی را سوء سابقه خود بدانند، آن را حسادت مؤمنان می‏دانند. «بل تحسدوننا بل لایفقهون الا قلیلا»