تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 9(دوره ده جلدی)
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره 46. احقاف آیه 25،24

آیه
فَلَمَّا رَأَوْهُ عَارِضاً مُّسْتَقْبِلَ أَوْدِیَتِهِمْ قَالُواْ هَذَا عَارِضٌ مُّمْطِرُنَا بَلْ هُوَ مَا اسْتَعْجَلْتُم بِهِ رِیحٌ فِیهَا عَذَابٌ أَلِیمٌ‏
تُدَمِّرُ کُلَّ شَیْ‏ءٍ بِأَمْرِ رَبِّهَا فَأَصْبَحُواْ لَایُرَی‏ إِلَّا مَسَاکِنُهُمْ کَذَلِکَ نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ‏
ترجمه
پس چون آن توده‏ی ابر را دیدند که به سمت سرزمین آنان روی آورده است، گفتند: این ابر باران زاست، (هود گفت: چنین نیست) بلکه آن عذابی است که به شتاب خواستارش بودید. بادی که در آن عذابی دردناک نهفته است.
(آن باد) به فرمان پروردگارش همه چیز را در هم می‏کوبد. پس صبح کردند در حالی که چیزی جز خانه‏هایشان دیده نمی‏شد، اینگونه، تبهکاران را جزا می‏دهیم.
نکته ها
مراد از «عارض» توده ابری است که در آسمان پیدا شود و گستردگی آن تمام افق را بپوشاند. «أودیة» جمع «وادی» به معنای درّه و سرزمین محل سکونت است.
«تدمّر» از «تدمیر» به معنای هلاک و نابود کردن است.
قوم عاد که با بی‏آبی و خشکسالی شدیدی روبرو شده و مدت‏ها منتظر باران بودند، ابتدا با دیدن توده ابر خوشحال شدند، ولی بعد فهمیدند که این ابرِ نعمت نیست، بلکه ابرِ نقمت و همان عذابی است که خواهانش بودند و برای آمدنش عجله می‏کردند.
پیام ها
1- نزول قهر خداوند، پس از اتمام حجت است. «ابلّغکم... ریح فیها عذاب»
2- برخی ابرها، باران‏زا نیستند، بلکه سبب وزش طوفان‏های سخت و هولناک می‏شوند. مشرکان با دیدن ابرها گفتند: «هذا عارض ممطرنا» امّا حضرت هود فرمود: «بل هو... ریح فیها عذاب»
3- طبیعت، هم مسیر لطف خداست، «ارسلنا الریاح لواقح»**حجر، 22.*** و هم می‏تواند وسیله قهر خداوند باشد. «ریح فیها عذاب الیم»
4- عذاب الیم، مخصوص آخرت نیست، در دنیا نیز ممکن است، رخ دهد. «ریح فیها عذاب الیم»
5 - اگر قهر خدا فرا رسد، هیچ چیز مانع آن نیست. «تدمّر کل شی‏ء»
6- حرکت ابر و بادها نیز تصادفی نیست، بلکه با فرمان الهی است. «بامر ربّها»
7- آثار بجامانده از مجرمان، نمایشگاه عبرت است. «لایری الاّ مساکنهم»
8 - قلع و قمع مجرمان، سنّت الهی است. «کذلک»
9- عامل هلاکت مردم، رفتار خودشان است. «نجزی المجرمین»