تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یونس آیه 65

(65) وَلَا یَحْزُنْکَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ‏
گفتار مخالفان، تو را غمگین نسازد. زیرا عزّت، به تمامی از آن خداوند است و او شنوا و داناست.
نکته‏ها:
کفّار به پیامبر نسبتِ شاعر، کاهن، ساحر ومجنون می‏دادند، علاوه بر اینها گاهی می‏گفتند: او بر ما امتیازی ندارد، بلکه انسانی مثل ماست. (ان انتم الا بشر مثلنا)**ابراهیم، 10.***، گاهی می‏گفتند: حرف‏های او را گروهی ساخته و پرداخته و به او القا می‏کنند. (اعانه علیه قوم آخرون)**فرقان، 4.***، گاهی می‏گفتند: ما نیز اگر بخواهیم مثل قرآن را می‏آوریم. (لو نشاء لقلنا مثل هذا)**انفال، 31.*** و گاهی می‏گفتند: حرف‏های او داستان‏های پیشینیان است. (اساطیر الاوّلین)**نحل، 24.*** و درباره‏ی پیروان او می‏گفتند: آنان افراد فرو مایه‏ای هستند (ما نراک اتّبعک الا الذین هم اراذِلُنا)**هود، 27.***، ولی اراده‏ی خداوند بر این است که در برابر آن همه تحقیر، پیامبر و مؤمنان عزیز باشند.
«عزّت» به معنای نفوذناپذیری است. هم خداوند چنین است، هم پیامبر، هم مؤمنان(فللّه العزّة ولرسوله و للمؤمنین)**منافقون، 8.*** و هم مکتب.(وانّه لکتابٌ عزیز)**فصّلت، 41.***

پیام‏ها:
1- هدف تبلیغات دشمن، تحقیر دین و امّت اسلامی است، ولی خداوند پیامبر را دلداری داده و کفّار را به این هدف نمی‏رساند. (لایحزنک قولهم)
2- مؤمن نباید تحت تأثیر تبلیغات مسموم کفّار قرار گیرد و احساس ضعف کند. (لایحزنک قولهم)
3- خداوند پشتیبان اولیای خویش است و پیروزی مکتب و پیامبران را تضمین کرده است.**(کتب اللَّه لأغلبَنَّ انا و رسلی انّ اللَّه قویّ عزیز) مجادله، 21. ***(لایحزنک قولهم انّ العزّة للّه)
4- عزّت، به دست خداست و با گفته‏های این و آن نمی‏شکند. (انّ العزّة للّه)