تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 90

(90) وَجَآءَ الْمُعَذِّرُونَ مِنَ الْأَعْرَابِ لِیُؤْذَنَ لَهُمْ وَقَعَدَ الَّذِینَ کَذَبُواْ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ سَیُصِیبُ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ‏
بادیه‏نشینانی که (از شرکت در جنگ )معذور بودند، (نزد تو) آمدند تا به آنان اذن داده شود (که در جنگ شرکت نکنند)، ولی کسانی که به خدا و پیامبرش دروغ گفتند (و عذری نداشتند)، از جنگ باز نشستند. بزودی به کسانی از آنان که کفر ورزیدند، عذابی دردناک خواهد رسید.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «مُعذّرون» هم می‏تواند به معنای «معتَذرون» و عذرخواهان واقعی باشد که عذر موجّه دارند و هم به معنای کسانی که عذرتراشی می‏کنند.**به اصطلاح ادبیات عرب، یا از باب تفعیل است که عذر دروغ آوردن است و یا از باب افتعال و عذر واقعی داشتن است. تفسیر راهنما.***
برخی عذر واقعی داشتند و برای آن جهت مرخّصی می‏گرفتند، ولی برخی بدون عذر، در جهاد شرکت نکردند که عذاب برای این گروه است.
«اَعراب»، بادیه‏نشینان را می‏گویند که در بیابان‏ها زندگی می‏کنند و از تمدّن شهری دور مانده‏اند.
پیام‏ها:
1- در جنگ تبوک فرمان بسیج عمومی بود که هر کس شرکت نمی‏کرد باید عذرش را خدمت پیامبر بیان می‏کرد و رسماً اجازه می‏گرفت. (جاء المعذّرون)
2- جهاد، امری حکومتی است نه فردی، لذا هم حضور در جبهه و هم ترکِ آن باید با اجازه‏ی رهبر مسلمانان باشد.**در مورد حضور در جبهه در آیات قبل خواندیم: (فاستأذنوک للخروج فقل لن‏تخرجوا معی ابدا)*** (جاء المعذّرون ... لیؤذن لهم )
3- آنان که به فریضه‏ی جهاد، بی‏اعتنایی کرده و در پی فرارند، در ایمانشان دروغ می‏گویند. (کَذَبوا)
4- دروغ، تنها با زبان نیست، عمل انسان نیز گاهی نشانِ دروغ بودن ادّعاست. (قعد الذین کذبوا )
5 - بهانه‏جویانِ برای گریز از تکلیف، بزودی تنبیه می‏شوند. (المعذّرون... سیصیب... عذابٌ الیم)