تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سیمای جنگ حُنین‏

جنگ حُنین در منطقه‏ای نزدیک طائف، میان مسلمانان و قبیله‏ی «هوازن» درگرفت و به همین سبب به آن جنگ هوازن هم می‏گویند.
در سال هشتم هجری پیامبرصلی الله علیه و آله برای مقابله با توطئه و تهاجم هوازن، به آن منطقه لشکرکشی کرد. سپاه ده هزار نفری اسلام که مکّه را فتح کرده بود، به همراه دو هزار نفر از تازه مسلمانان، به آن سوی عزیمت کردند.
جنگ و درگیری پس از نماز صبح بود و مسلمانان که از حمله‏ی قبایل هوازن غافلگیر شده بودند، اغلب پا به فرار گذاشتند و نظام سپاه اسلام در هم ریخت، ولی با مقاومت سرسختانه‏ی گروهی، سرانجام فراریان به فراخوانی پیامبرصلی الله علیه و آله بازگشتند و مجدّداً حمله آغاز شد و با کشته شدنِ صد نفر از مشرکان و تسلیم شدن بقیّه و به دست آمدن غنایم بسیار، جنگ حُنین با یاری خداوند به سود مسلمانان خاتمه یافت. درباره‏ی تعداد اسرا و میزان غنایم و کیفیّتِ تقسیم آنها و مسائلی که پیش آمد و نتایج این نبرد، حرف‏های گفتنی بسیار است که باید به کتب تاریخ و مغازی مراجعه کرد.
پیام‏ها:
1- عامل اصلی پیروزی جنگ‏ها در صدر اسلام، نصرت و امداد الهی بود. (لقد نصرکم اللّه...)
2- یاد الطاف الهی، از عوامل تقویت روحیّه و ایمان است. (لقد نصرکم اللَّه)
3- جنگ حُنین بسیار مهم بود. («مواطن کثیرة» شامل جنک حُنین نیز می‏شود، ولی به خاطر اهمیّت آن جداگانه نیز نام برده شده است)(مواطن کثیرة ویوم حنین)
4- گاهی کثرت جمعیّت و امکانات مادّی، سبب غرور و غفلت و قهراً سبب شکست می‏شود. (اعجبتکم کثرتکم)
5 - به امدادهای الهی در همه حال نیاز است، چه در حال ضعف و چه در حال قدرت. در جنگ بدر با مسلمانانِ اندک، از نصرت الهی برخوردار شدند و در جنگ حُنین با تعداد زیاد، باز هم نصرت الهی به یاری آمد. (لقد نصرکم اللّه... و یوم حُنین)
6- بدون اراده‏ی الهی، اسباب مادّی بی‏اثر است. (لم تغن عنکم)
7- برای ایجاد روحیّه‏ی تعبّد و تواضع، گاهی باید نقاط ضعف را به رخ کشید، تا غرورهای بیجا بشکند. (ثمّ ولیّتم مدبرین)