تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 18

(18) إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وأَقَامَ الصَّلَوةَ وَءَاتَی الزَّکَوةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی‏ أُوْلَئِکَ أَن یَکُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِینَ
مساجد خدا را تنها کسانی باید آباد کنند که به خدا و روز قیامت ایمان دارند و نماز را به پا داشته و زکات می‏پردازند و جز از خدا نمی‏ترسند. امید است که آنان از ره‏یافتگان باشند.
نکته‏ها:
مسجد، پایگاه مهّم عبادی و اجتماعی مسلمانان است. بنابراین، هم متولّیان آن باید صالح و پاک باشند و هم برنامه‏هایش سازنده و تربیت کننده، هم بودجه‏اش مشروع و حلال باشد و هم مسجدیان اهل تقوا و خدایی و مورد تکریم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطین باشند و پیشنمازان، افراد بی‏سواد و ترسو و خادمان نیز وارفتگان بی‏حال، طبعاً مساجد از هدف اصلی خود که آبادی معنوی است، دور خواهند ماند.
به گفته‏ی مرحوم فیض کاشانی در تفسیر صافی، تعمیر مسجد شامل مرمّت، نظافت و فرش کردن، روشنایی، تدریس و تبلیغ می‏شود.
در قرآن 32 بار از زکات یاد شده که 28 بار آن در کنار نماز بیان شده است.
رسول خداصلی الله علیه و آله فرمود: «اذا رأیتم الرّجُلَ یعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأیمان»**تفسیر درّالمنثور.*** همین که دیدید کسی به مسجد رفت و آمد می‏کند، به ایمان او گواهی دهید.
در احادیث برای کسانی که به مسجد رفت و آمد می‏کنند، بهره‏های فراوان ذکر شده است، از جمله: پیدا کردن دوست و برادر دینی، آگاهی‏های مفید، ارشاد و دوری از گناه، برخورداری از نعمت و رحمت الهی.**وسائل الشیعه و تفسیر درّالمنثور.***
پیام‏ها:
1- تولیت و تعمیر مسجد شرایطی دارد:
الف: از جهت اعتقادی، ایمان به مبدأ و معاد. (آمن باللّه و الیوم الاخر)
ب: از نظر عملی، برپا داشتن نماز وپرداخت زکات. (اقام‏الصلوة وآتی الزکوة)
ج: از جهت روحی، شجاعت و نفوذناپذیری. (لم‏یخش الا اللّه) (اگر متولّی مسجد، شجاع باشد، مسجد نیز کانون حرکت‏های ضدّ ظلم خواهد بود)
2- وظیفه‏ی متولّیان مساجد و تعمیرکنندگان آنها، رسیدگی به محرومان است. (انّما یعمر... آتی الزکوة)
3- ایمان از عمل جدا نیست، (آمن... و اقام) نماز از زکات جدا نیست، (اقام الصلوة و آتی الزکوة) و مسجد از انقلاب جدا نیست. (مساجد اللّه... و لم یخش)
4- با وجود ایمان، عمل صالح، نماز، زکات و شجاعت، باز هم مغرور نشویم، هنوز خطر انحراف وجو دارد. (فعسی اولئک من المهتدین)