تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 37

(37) إِنَّمَا النَّسِی‏ءُ زِیادَةٌ فِی الْکُفْرِ یُضَلُّ بِهِ الَّذِینَ کَفَرُواْ یُحِلُّونَهُ عَاماً وَیُحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّیُوَاطِئُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَیُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُیِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَلِهِمْ وَاللَّهُ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَفِرِینَ
همانا تأخیر (و تغییر ماههای حرام به ماههای دیگر،) سبب افزایش در کفر است، که به وسیله آن کافران گمراه می‏شوند. (آنها) یک سال (جنگ در ماههای حرام) را(به سلیقه و تمایل و مصلحت‏اندیشی،) حلال می‏دانند و یک سال آن را حرام، تا با تعداد ماههایی که خداوند حرام ساخته، مطابق آید. از این رو آنچه را خدا حرام کرده حلال می‏کنند. کارهای ناپسند آنها، در نظرشان زیبا جلوه یافته است و خداوندکافران را هدایت نمی‏کند.
نکته‏ها:
«نَسیی‏ء» و «نِسیه» از یک ریشه است. نسیه کردن، یعنی گرفتن جنس و پرداخت پول را به تأخیر انداختن. جا به جا کردن روزهایی را که جنگ در آن حرام است، نسیی‏ء گفته‏اند.
کافران گاهی روشنفکر شده، در قانون الهی دست می‏بردند و در گرماگرم جنگ، چون به ماههای حرام برمی‏خوردند، برای آنکه جنگ را متوقّف نکنند می‏گفتند: ادامه می‏دهیم و به جای این ماه، در ماه دیگری آتش بس اعلام می‏کنیم.**تفسیر نورالثقلین.***
پیام‏ها:
1- به مقدّسات احترام بگذاریم. دخل و تصرّف و بازی کردن با قانون الهی، کفر است. (انّما النسی‏ء زیادة فی الکفر) چهار ماه تعطیلی مطرح نیست، بلکه نافرمانی در آنچه خدا فرموده مهم است.
2- کفر دارای درجات و مراحلی است. (زیادة فی الکفر)
3- یکی از عوامل گمراهی کفّار، جابه‏جایی ماههای حرام است. (یضلّ به الذین کفروا)
4- یکی از عوامل انحراف مردم، تفسیر و تحلیل‏های غلط، برای دست بردن در احکام و قوانین الهی است. (یُحِلَّونه عاماً...)
5 - اعراب جاهلی با اینکه ماهها را جابجا می‏کردند، ولی به مقدار زمان آن معتقد بودند. (لیواطئوا عدّة ما حرّم اللّه)
6- آنکه کار خود را بد بداند، شاید هدایت شود، امّا آنکه زشت‏کاری‏های خود را زیبا می‏بیند، قابل هدایت نیست. (زیّن لهم سوء اعمالهم واللَّه لایهدی...)