تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 83

(83) مُّسَوَّمَةً عِندَ رَبِّکَ وَمَا هِیَ مِنَ الظَّلِمِینَ بِبَعِیدٍ
(سنگ‏هایی که) نزد پروردگارت نشاندار بودند، و این (کیفر سنگباران) از (سایر) ستمگران (و فاسدانی که در خط قوم لوط باشند،) دور نیست.
نکته‏ها:
«سِجّیل» به معنای کلوخ است، چیزی نه مثل گِل، نرم و نه مثل سنگ، سفت، و «مَنضود» یعنی رویهم و پی در پی. منظور از سنگ نشاندار، یا این است که هر سنگ برای شخص خاصّی در نظر گرفته شده بود و یا اینکه آن سنگ‏ها با سنگ‏های زمینی فرق داشته است.
این آیه، پایان کار قوم لوط را بیان می‏فرماید. در یک جمع‏بندی باید گفت که حضرت لوط علیه السلام پیامبر قوم لوط بود و در زمان حضرت ابراهیم علیه السلام می‏زیست و دین او را تبلیغ می‏کرد. به همراه حضرت ابراهیم علیه السلام عازم فلسطین شد و سپس به طرف سرزمینی به نام مؤتفکات رفت که مردم آن منطقه، بت‏پرست بودند و علنی لواط می‏کردند. حضرت لوط علیه السلام به مبارزه با این فساد و آفت بزرگ پرداخت، امّا هر چه تلاش نمود، تأثیری نبخشید، تا جایی که او را تهدید به اخراج کردند. آنها می‏گفتند: (لئن لم تنته یا لوط لتکوننّ من المخرجین)**شعرا، 167.*** ای لوط! اگر موعظه را قطع نکنی، تو را تبعید می‏کنیم. سرانجام فرشتگان مأمور عذاب نازل شدند و پس از در جریان قرار دادن حضرت ابراهیم و سپس حضرت لوط علیهماالسلام ، مأموریّتشان را انجام داده و منطقه‏ی این قوم فاسد را زیر و رو کردند.
در آیه‏ی 73 سوره‏ی حجر آمده است که قوم لوط را صیحه فرا گرفت. شاید به واسطه‏ی همین صدای مهیب که منطقه را زیر و رو کرده، سنگ‏هایی از درون زمین به طرف آسمان پرتاب شده و سپس بر سر آنها فرود آمده است، نظیر آتشفشان و انفجارهایی که به دنبال آن واقع می‏شود.**تفسیر المیزان.*** و شاید هم در حین باریدن سنگ، صیحه‏ی آسمانی نیز منطقه را فرا گرفته باشد.
پیام‏ها:
1- کیفر کسانی که فطرت انسانی را واژگون می‏کنند آن است که شهر بر سرشان واژگون شود. (جعلنا عالیها سافلها)
2- قدرت الهی می‏تواند به جای باران، سنگباران کند. (امطرنا ...حجارة)
3- انحرافات اخلاقی و جنسی، ظلم است. (من الظالمین)
4- هر کس همچون دنیای غرب، همجنس‏بازی را جایز و آزاد بداند، باید منتظر قهر خدا و زیر ورو شدن منطقه‏ی فساد باشد. (و ما هی من الظالمین ببعید)