تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یونس آیه 90

(90) وَجَوَزْنَا بِبَنِی إِسْرَ ءِیلَ الْبَحْر فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْیاً وَ عَدْواً حَتَّی‏ إِذَآ أَدْرکَهُ الْغَرَقُ قَالَ ءَامَنْتُ أَنَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا الَّذِی ءَامَنَتْ بِهِ بَنُواْ إِسْرَ ءِیل وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ‏
وما بنی‏اسرائیل را از دریا عبور دادیم. در حالی که فرعون ولشکریانش از روی ستم و تجاوز آنان را دنبال می‏کردند تا چون غرقاب فرعون را فراگرفت گفت: ایمان آوردم که معبودی نیست جز همان که بنی‏اسرائیل به او ایمان آورده‏اند و من ازتسلیم‏شده‏گانم.
نکته‏ها:
مراد از «بَحر»، در این آیه، همان رودخانه‏ی دریاگونه نیل است. عبور از آن، به فرمان الهی بود که به موسی علیه السلام فرمان داد عصایش را به رود نیل بزند، آب شکافته و کف دریا خشک شد و موسی و همراهانش از آن عبور کردند.
توبه کردن و ایمان آوردن هنگام مرگ، بی‏اثر است. چنانکه می‏فرماید: (ولیست التوبة للّذین یعملون السیّئات حتّی اذا حضر احدهم الموت قال انّی تبتُ الآن)**نساء، 18.*** توبه‏ی خلافکارانی که در آستانه‏ی مرگ توبه و اظهار پشیمانی می‏کنند، پذیرفته نیست.
پیام‏ها:
1- در مبارزه با طاغوت‏ها، به خدا توکل کنیم که ما را تنها نمی‏گذارد. (جاوزنا...)
2- در نظام هستی، همه‏ی امور با اراده‏ی خداست. (جاوزنا، ادرکه الغرق)
3- دعای پیامبران سرانجام مستجاب می‏شود. (ادرکه الغرق)
4- فرعون که می‏خواست موسی را براندازد،**(فاراد اَنْ یستفزّهم من الأرض فاغرقناه ومن معه جمیعاً) اسراء، 102.*** خودش نابود شد. (ادرکه الغرق) چراغی را که ایزد برفروزد هرآنکس پف کند ریشش بسوزد
5 - ایمان آوردن در لحظه‏ی نزول عذاب الهی، اثری ندارد. (آمنت) در حالِ (ادرکه الغرق)
6- مستکبران، روزی به عجز و لابه خواهند افتاد. (قال آمنت)
7- مستکبرانی چون فرعون، لحظه‏ی مرگ، مؤمن و مسلمان می‏شوند، ولی دیگر چه سود!(آمنت)
8 - ضربه‏ها و حوادث تلخ، پرده‏های غفلت را کنار می‏زند. (آمنت)
9- قدرت‏های غیرالهی، تار عنکبوتی بیش نیستند و روزی تسلیم می‏شوند. (قال... انا من المسلمین)