تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 96

(96) یَحْلِفُونَ لَکُمْ لِتَرْضَوْاْ عَنْهُمْ فَإِن تَرْضَوْاْ عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا یَرْضَی‏ عَنِ الْقَوْمِ الْفَسِقِینَ‏
برای شما سوگند می‏خورند تا شما از آنان راضی شوید. (بدانید که شما هم) اگر از آنان راضی شوید، قطعاً خداوند از گروه فاسق، خشنود نخواهد شد.
نکته‏ها:
شاید سوگندشان در آیه قبل، برای آن بوده که متعرّض آنان نشوند، در این آیه علاوه بر صرف‏نظر و عدم‏تعرّض مسلمانان، خواهانِ رضایت قلبی آنان نیز هستند. (لترضوا عنهم)
منافقان، برای رضایت قلبی مسلمانان ارزشی قائل نبودند، اصرارشان بر رضایت، تنها برای مصون ماندن از عکس‏العمل قهرآمیز مسلمین بود، تا بتوانند پایگاه اجتماعی و نفوذ خود را در جامعه حفظ کنند!
پیامبرصلی الله علیه و آله فرمودند: «مَن اِلتمسَ رضی اللَّه بسخطِ الناسِ رضیَ اللَّه عنه و ارضی‏ عنه الناسَ و من التمس رضی الناس بسخطِ اللَّهِ سخط اللَّه علیه واسَخَط علیه الناسَ» کسی که به قیمت خشم مردم، در پی رضای خدا باشد، خدا از او راضی می‏شود و مردم را هم از او راضی می‏سازد، و هرکس با خشمِ خدا در پی جلب رضایت مردم باشد، خداوند از او ناراضی می‏شود و دل مردم را هم از او خشمگین و ناراضی می‏کند.**تفسیر نورالثقلین.***
پیام‏ها:
1- منافقان، در پی جلب نظر مردم و حفظ پایگاه خود در میان مردمند و کاری به رضای خدا و توبه ندارند. (لترضوا عنهم)
2- در پی جلب رضای الهی باشیم، نه رضای مردم که گذشتِ مردم مهّم نیست، عفو وقهر الهی مهّم است. (فان ترضوا عنهم فان اللَّه لا یرضی )
3- چون خدا از منافقان راضی نیست، آنان که از منافقان راضی شوند، راهشان را از خدا جدا کرده‏اند.(فان ترضوا... فان اللَّه لا یرضی)
4- جلب رضای مؤمنین در همه جا، مستلزم جلب رضای خدا نیست. (فان ترضوا... فان اللَّه لا یرضی)
5 - هرگز از فاسق، مادامی که در فسق است، راضی نشوید.(فان اللَّه لا یرضی عن القوم الفاسقین )