تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 39

(39) إِلَّا تَنْفِرُواْ یُعَذِّبْکُمْ عَذَاباً أَلِیماً وَ یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ وَ لَاتَضُرُّوهُ شَیْئاً وَاللَّهُ عَلَی‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ
اگر (به سوی میدان جنگ) نشتابید، خداوند شما را به عذابی دردناک عذاب می‏کند و گروه دیگری را جایگزین شما می‏کند و شما (با ترک جبهه،) ضرری به خدا نمی‏زنید و خداوند بر هر چیزی تواناست.
نکته‏ها:
در این آیه و آیه‏ی قبل، از هشت راه بر مسأله‏ی جهاد تأکید شده است:
شما که اهل ایمانید، چرا سستی؟(یا ایها الذین آمنوا)، سؤال همراه با توبیخ (ما لَکم)، جهاد راه خداست (سبیل اللَّه)، فرمانِ حرکت (انفروا)، تهدید به عذاب (یعذّبکم)، تهدید به جایگزینی (یستبدل)، تهدید به بی‏اثر بودن ترک جبهه از سوی شما (لاتضرّوه) وتهدید به قدرت الهی. (واللَّه علی کلّ شی‏ءقدیر)
بر اساس برخی روایات مراد از افراد جایگزین در (قوماً غیرکم)، مردمانی از ایران و یمن هستند که برای یاری دین خدا قیام می‏کنند.**تفاسیر نمونه، کنزالدقائق.***
پیام‏ها:
1- کیفر ترکِ جبهه، هم عذاب وذلّت دنیاست، هم عقوبتِ دوزخ در آخرت است. (عذاباً الیما و یستبدل قوماً غیرکم)
2- دست خداوند، برای جایگزین ساختن دیگران به جای ما باز است و هر لحظه اراده کند، چنان خواهد کرد. (یستبدل)
3- زیانِ بی‏تحرّکی و رکود، به خودمان می‏رسد، نه به خدا. (لاتضرّوه شیئاً) (سستی و تنبلی، سبب جایگزین شدن دیگران به جای ما می‏شود)
4- سنّت خداوند آن است که در صورت ضعف عملکرد مردم، قومی را جایگزین قوم دیگر می‏کند. (یستبدل) فعل مضارع، نشانه‏ی استمرار است.
5 - قدرت نامحدود خدا، سبب می‏شود که دیگران را به جای ما جایگزین کند. (یستبدل... علی کلّ شی‏ء قدیر)
6- کسی که قدرت بی‏نهایت دارد، هرگز ضربه و ضرر نمی‏بیند. (لاتضرّوه شیئاً... علی کلّ شی‏ء قدیر)