تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 118

(118) وَعَلَی الثَّلَثَةِ الَّذِینَ خُلِّفُواْ حَتَّی‏ إِذَا ضَاقَتْ عَلَیْهِمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ وَضَاقَتْ عَلَیْهِمْ أَنفُسُهُمْ وَظَنُّواْ أَن لَّا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلَّا إِلَیْهِ ثُمَّ تَابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُواْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ‏
و نیز بر سه نفری که (از شرکت در جبهه‏ی تبوک به خاطر سستی) وامانده بودند، تا آنگاه که زمین با همه‏ی وسعتش (به سبب قهر ونفرت مردم) بر آنان تنگ شد و از خود به تنگ آمده و فهمیدند که در برابر خدا، هیچ پناهگاهی جز خود او نیست، پس خداوند لطف خویش را شامل آنان ساخت تا به توبه موفّق شوند. همانا خداوند توبه‏پذیر و مهربان است.
نکته‏ها:
سه مسلمانی که در تبوک شرکت نکردند،**کعب‏بن مالک، مرارةبن ربیع و حلال‏بن اُمیّه.*** پشیمان شده و برای عذرخواهی نزد پیامبر آمدند. امّا حضرت با آنان سخن نگفت و دستور داد کسی با آنان حرف نزند و همسرانشان هم به آنان نزدیک نشوند. آنان به کوههای اطراف مدینه رفتند و برای استغفار، جدا از یکدیگر به تضرّع وگریه پرداختند تا پس از پنجاه روز، خداوند توبه‏ی آنان را پذیرفت.**بحار، ج‏21، ص 237.***
پیام‏ها:
1- بی‏اعتنایان به جنگ وفرمان رهبری، باید تنبیه شده وتا مدّتی پشت سر گذاشته شوند. (خُلّفوا)
2- قهر، بی‏اعتنایی و بایکوت، یکی از شیوه‏های تربیتی برای متخلّفان و مجرمان است. (ضاقت علیهم الارض... ظنّوا ان لا ملجأمن اللَّه)
3- مبارزه‏ی منفی با متخلّفان، جامعه را برای آنان زندانی بی‏نگهبان و مؤثّر می‏سازد. (ضاقت علیهم الأرض)
4- با آنکه پیامبر، مظهر رحمت الهی است، امّا به عنوان مرّبی، از اهرم قهر هم استفاده می‏کند.(ضاقت علیهم انفسهم )
5 - یکی از عذاب‏ها عذاب وجدان است. (ضاقت علیهم انفسهم )
6- یأس از مردم، زمینه‏ساز توبه و توجّه به خداست. (لاملجأ ... ثم تابَ)
7- توفیقِ توبه نیز در سایه‏ی لطف و عنایت الهی است. اوّل خداوند لطف خود را به انسان باز می‏گرداند، (تاب علیهم) تا انسان توفیق پشیمانی و عذرخواهی و توبه پیدا کند، (لیتوبوا) و همین که توبه کرد، باز خداوند توبه‏ی او را می‏پذیرد. (انّ اللّه هو التوّاب)
8 - پس از یک دوره مبارزه‏ی منفی وبی‏اعتنایی و بایکوت، شرایط مناسب را برای بازسازی خلافکاران به وجود آوریم تا بازگردند و بعد از آن نیز ما با مهربانی آنان را پذیرا باشیم. (تاب علیهم لیتوبوا انّ اللّه هو التوّاب)