تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 8

(8) وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلَی‏ أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّیَقُولُنَّ مَا یَحْبِسُهُ أَلَا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِم مَّا کَانُواْ بِهِ یَسْتَهْزِءُونَ‏
وهرگاه عذاب را تا مدّت محدودی از آنان به تأخیر بیندازیم، (به مسخره) می‏گویند: چه عاملی جلوی عذاب ما را گرفت؟ بدانید روزی که قهر وعذاب ما به سراغشان بیاید، از ایشان بازگشتی نیست و آنچه بدان مسخره می‏کردند، آنان را فراخواهد گرفت.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «اُمّة»، هم به گروهی که هدف مشترک دارند گفته می‏شود وهم به معنای زمان است. در این آیه، مراد از (الی اُمّة مَعدودَة)، زمانِ مشخّص ومحدود است. چنانکه در سوره‏ی یوسف آیه‏ی 45 نیز می‏خوانیم: (وادّکر بعد اُمّةٍ) یعنی زندانیِ‏آزاد شده، پس از مدّتی به یاد یوسف افتاد.
طبق بعضی روایات، یکی از مصادیقِ (اُمّة مَعدودَة) زمان قیام حضرت مهدی علیه السلام است، یعنی خداوند تا آن زمان عذاب را از این امّت برداشته است.**تفسیر کنزالدقائق.***
تأخیر عذاب الهی مصالحی دارد؛ همچون توفیق توبه برای گنهکاران، تولّد فرزندانِ مؤمن از والدین منحرف، علاوه بر آنکه وجود افراد صالح و دعای آنان، سبب تأخیر در نزول عذاب الهی می‏گردد.
پیام‏ها:
1- کارهای خداوند، زمان‏بندی دارد. (اخّرنا ... الی امّةٍ معدودة)
2- قهر خداوند قابل تأخیر است. (اخّرنا...)
3- مهلت ومدّت تأخیر قهر وعذاب الهی، اندک است. (الی امّةٍ معدودة)
4- تأخیر در عذاب، نشانه‏ی لطف خداست، نه دلیل ضعف خدا. پس آن را مسخره نکنیم. (و لئن اخّرنا ... لیقولنّ ما یحبسه)
5 - قهر الهی، از مسخره کنندگان برداشته نمی‏شود. (لیس مصروفاً عنهم)
6- به مهلت خداوند مغرور نشویم که عذاب الهی دیر و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. (یوم یأتیهم لیس مصروفا عنهم)
7- شیوه‏ی برخورد کفّار، مسخره کردن عقاید دینی است. (کانوا به یستهزؤن)