تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 123

(123) یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ قَتِلُواْ الَّذِینَ یَلُونَکُم مِّنَ الْکُفَّارِ وَلْیَجِدُواْ فِیکُمْ غِلْظَةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِینَ‏
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! با کسانی از کفّار که نزدیک شمایند بجنگید. باید آنان در شما خشونت و صلابت بیابند و بدانید که خداوند، با پرهیزکاران است.
نکته‏ها:
پرداختن به دشمنانِ‏نزدیک‏تر و جنگیدن با آنان، مزایایی دارد، از جمله: به هزینه و امکانات کمتری نیاز است، اطلاعات ما از آنان بیشتر است، تدارک جبهه آسانتر و آمادگی عمومی برای مقابله با آنان بیشتر است، خطرشان مقدّم‏تر است، راه دفع آنان ودسترسی به منطقه‏ی جنگ سریعتر است، هم خودش دشمن است، هم می‏تواند بازوی دشمنان دورتر باشد.
«غِلظة» به معنای صلابت، قدرت و هیبت است، نه سنگدلی و بدخلقی. از این رو در مسائل نظامی، مانور و قدرت‏نمایی ورژه ولباس وشعار وهرچه که قوای اسلام را قدرتمند نشان دهد، مورد ستایش است. پیامبر خداصلی الله علیه و آله نیز هنگام فتح مکّه، مسلمانان را فرمان داد تا در مقابل چشم ابوسفیان رژه رفتند تا با نشان دادن قدرت و شکوه سپاه اسلام، روحیّه‏ی مشرکان تضعیف شود.
مسأله‏ی «الاقربُ فالاقرب»، یعنی اولویّت دادن به آنچه نزدیکتر به انسان است، در همه‏ی امورِ تعالیم اسلامی مطرح است، در انفاق و صدقه، ابتدا یتیم و فقیرِ خویشاوند، در پرداخت زکات ابتدا نیازمندان محلّی و نزدیک، در جنگ، نخست دشمنان نزدیکتر، در دعوت وتبلیغ، ابتدا بستگان نزدیک و اهل منطقه، در مسجد، تقدّم همسایه‏ی مسجد، در سفره و مهمانی، طعام نزدیک انسان و در نماز جماعت و در صف اوّل، آنان که به امام جماعت در کمالات نزدیکترند.
این آیه، جهاد آزادیبخش را می‏گوید، نه جهاد دفاعی را. از این رو به صفات مبارزان اسلامی پرداخته، نه به شرایط هجوم کافران.**تفسیر فی‏ظلال‏القرآن.***
در سیره‏ی پیامبر، نمونه‏های بسیاری دیده می‏شود که به سپاه اسلام توصیه می‏فرمود: با تقوا باشند، به زنان کفّار آسیبی نرسانند، به درختان لطمه نزنند. حتّی یک بار کشته‏ی دختر کافری را دید و به شدّت ناراحت شد.**تفسیر فی‏ظلال‏القرآن.***
پیام‏ها:
1- ایمان باید همراه با عمل و مبارزه باشد. (یا ایها الذین آمنوا قاتلوا)
2- دفع شرّ دشمنان نزدیکتر، اولویّت دارد. (یلونکم من الکفّار) (استراتژی جنگی اسلام، ابتدا مقابله با دشمنان نزدیکتر است، همچنان که در مبارزه‏ی فکری و عقیدتی نیز باید ابتدا شبهاتِ رایج و موجود را پاسخ داد)
3- هر چه برای ایجاد صلابت و شدّت لازم است باید تدارک دید، چه شجاعتِ رزمندگان و چه ابزار و سلاحهای پیشرفته و چه آموزش‏های پیشرفته و تخصّصی. (ولیجدوا فیکم غلظة)
4- سپاه اسلام، باید صلابت و هیبت داشته باشد. (غلظة)
5 - شجاعت درونی باید با صلابت بیرونی همراه باشد. (و لیجدوا)
6- غلظت وصلابت اسلامی، همراه با تقواست. (ان اللَّه مع المتقین)
7- جهاد، جلوه‏ای از تقوای الهی است. (قاتلوا... ان اللَّه مع المتقین)
8 - چون در جنگ، غرائز، هوسها و کینه‏ها ممکن است پیش آید، تقوا برای رزمندگان شرطِ اساسی است.(انّ اللَّه مع المتقین )