تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 60

(60) إِنَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَآءِ وَالْمَسَکِینَ وَالْعَمِلِینَ عَلَیْهَا وَالْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَرِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ فَرِیضَةً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ‏
همانا صدقات (زکات)، برای نیازمندان ودرمانده‏گان وکارگزارانِ زکات وجلب دلها و آزادی بردگان وادای بدهی بدهکاران و(هزینه‏ی جهاد) در راه خدا وتأمین در راه مانده است، این دستور، فرمانی است از جانب خدا و خداوند، دانا و حکیم است.
نکته‏ها:
«صَدقه» و «صِداق»، از «صِدق» است. «صَدقه»، نشان صداقت در ایمان به خدا و «صِداق» یا مهریه، نشانه‏ی صِدق و راستی در علاقه به همسر است.
مراد از صدقه در این آیه، زکات واجب است.
«فَقیر»، از «فَقر»، به معنای کسی است که ناداری، ستون فقراتش را می‏شکند. و «مسکین»، از «مَسکن»، یعنی آنکه به خاطر ناداری، خانه‏نشین شده است. طبق بعضی روایات، فقیر ناداری است که از مردم درخواست نمی‏کند، ولی مسکین کسی است که از شدّت بینوایی، سؤال و درخواست می‏کند.**تفسیر المیزان.***
از اینکه در آیات قبل، منافقان از نحوه‏ی تقسیم اموال به پیامبرصلی الله علیه و آله عیب می‏گرفتند؛ (یلمزک فی الصدقات) و در این آیه، صدقات تنها برای گروه‏های خاصّی اجازه داده شده، می‏فهمیم که منافقان، به زکات چشم داشته‏اند.
(العاملین علیها)، عاملان زکات، همه‏ی آنانند که در جمع‏آوری، نگهداری، توزیع و محاسبات زکات، زحمت می‏کشند که اجرت آنان از زکات پرداخت می‏شود.
(مؤلّفة قلوبهم)، آنانند که زمینه‏ای برای گرایش به اسلام ندارند و با مصرف بخشی از زکات، می‏توان قلوب آنان را جذب کرد.
البتّه پرداخت زکات برای تألیف قلوب، به مفهوم ایمان آوردنِ پولی نیست، بلکه زمینه‏سازی برای حصول درک و آموزش و سپس معرفت وایمان است. «یتألّفهم و یعلّمهم کی ما یعرفوا»**تفسیر نورالثقلین.***
(الغارمین) که یکی از مصارف زکات است، بدهکارانی هستند که بی‏تقصیر زیربار قرض رفته‏اند، مثل آنان که در آتش‏سوزی، سیل، غرق کشتی و حوادث طبیعی دیگر، هستی و دارایی خود را از دست داده‏اند.
امام صادق علیه السلام فرمود: «ایّما مؤمن او مسلمِ ماتَ وترک دیناً و لم یکن فی فسادٍ ولا اسرافِ فعلی الأمام ان یقضیه»**تفسیر کنزالدقائق.*** هر مؤمن یا مسلمانی که بمیرد و بدهی بر جای گذارد، که بر اساس فساد و اسراف نباشد، پرداخت بدهی او بر امام است.
(فی سبیل اللَّه)، همه‏ی کارهای خداپسندانه است و شامل مواردی چون تبلیغات دینی، خدماتِ رفاهی و گره‏گشایی از مشکلات مسلمانان می‏شود. گرچه مصداق بارز آن در غالب تفاسیر، جنگ وجهاد معرّفی شده است.
(ابن السبیل)، کسی است که در وطن خویش توانگر است، ولی در سفر، گرفتار و بی‏پول شده است.