تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 19

(19) أَجَعَلْتُمْ سِقَایَةَ الْحَآجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ کَمَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْأَخِرِ وَجَهَدَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ لَا یَسْتَوُونَ عِندَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَایَهْدِی الْقَوْمَ الظَّلِمِینَ‏
آیا آبرسانی به حاجیان و تعمیر مسجدالحرام را همانند (عملِ) کسی قرار داده‏اید که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و در راه خدا جهاد کرده است؟ این دو نزد خداوند یکسان نیست و خداوند گروه ستمگر را هدایت نمی‏کند.
نکته‏ها:
عباس، عموی پیامبر و شیبة به یکدیگر افتخار می‏کردند؛ عباس به آبرسانیِ خود به زائران خانه‏ی خدا می‏بالید و شیبة به کلیدداری کعبه.
علی علیه السلام فرمود: ولی من با سنّ کم خود، به این افتخار می‏کنم که شما با جهاد و شمشیر من ایمان آوردید. عباس ناراحت شده نزد پیامبرصلی الله علیه و آله از علی علیه السلام شکایت کرد. این آیه نازل شد.**تفسیر نمونه ؛ کافی، ج 8، ص 204.***
علی علیه السلام بارها برای اولویّت خویش به این آیه استشهاد کرد، چرا که ایمان و جهاد، برتر از خدماتِ دورانِ شرک است که فاقد ارزش معنوی است.
پیام‏ها:
1- عمل‏زده نشویم، عمل بدون ایمان، سرابی پوچ و جسدی بی‏جان است. (اجعلتم سقایة الحاج... کمن آمن...)
2- رزمندگان مخلص برتر از دیگرانند، هر چند دیگران منشأ خدماتی از طریق مشاغل دیگر باشند. (اجعلتم سقایة الحاج ... کمن... جاهد فی اللّه)
3- برابر دانستن رزمندگانِ با ایمان با دیگران، مورد توبیخ و یکی از ظلم‏های اجتماعی است. (اجعلتم... کمن... جاهد... القوم الظالمین)