تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 100

(100) وَالسَّبِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَجِرِینَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِینَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَنٍ رَّضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِی تَحْتَهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِینَ فِیهَآ أَبَداً ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ
ونخستین پیشگامانِ از مهاجران و انصار و کسانی که با نیکوکاری آنان را پیروی کردند، خداوند از آنها راضی است و آنان نیز از خدا راضی، و (خدا) برای آنان باغهایی فراهم ساخته که نهرها از پای (درختان) آن جاری است، همیشه در آن جاودانه‏اند. این است رستگاری و کامیابی بزرگ.
نکته‏ها:
در این آیه، مسلمانانِ صدر اسلام به سه گروه تقسیم شده‏اند:
1- پیشگامان در اسلام و هجرت.
2- پیشگامان در نصرت پیامبر و یاری مهاجران.
3- متأخّران که راه آنان را ادامه داده‏اند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: ابتدا خداوند نام مهاجرین با سابقه را برده، سپس نام انصار و یاوران را و سپس نام پیروان آنان را بیان نموده است. بنابراین جایگاه و مقام هر گروه را در جای خود بیان کرده است.**تفسیر نورالثقلین ؛ کافی، ج‏2، ص‏41.***
به اتّفاق همه‏ی مسلمانان، اوّلین زن مسلمان حضرت خدیجه و اوّلین مرد مسلمان به اتّفاق شیعه ونظر بسیاری از اهل‏سنّت، علی‏بن ابی‏طالب علیهماالسلام است.**روایات در الغدیر، (ج‏3، ص 220 - 240) و احقاق‏الحق، (ج‏3، ص‏114 - 120) آمده است.*** چنانکه گفته‏اند: میان تاریخ‏نویسان خلافی نیست که علی‏بن ابی‏طالب علیهماالسلام ، اوّلین مرد مسلمان است.**تفسیر قرطبی، ج 5، ص 3075 ؛ به نقل از مستدرک حاکم.*** البتّه عدّه‏ای می‏گویند: ایمانِ نوجوانی ده ساله چه ارزشی دارد؟ در جواب آنان باید گفت: نبوّت حضرت عیسی و حضرت یحیی نیز در کودکی بود و ارزش داشت!
پیام‏ها:
1- سبقت در کار نیک، ارزش است و موقعیّت پیشگامان در نهضت‏ها باید حفظ شود. (السابقون الأوّلون)
2- همه‏ی مهاجران و انصار، مورد رضای الهی و ستایش قرآن نیستند، بلکه برخی چنین‏اند. (مِن المهاجرین...) (کلمه‏ی «مِن»، به معنای بعض است)
3- تنها پیروی از نیکی‏ها وکمالات گذشتگان ارزش است، نه هر پیروی وتبعیّتی. (اتّبعوهم باحسان)
4- اگر مؤمن، به قضای الهی راضی باشد، خدا هم از او راضی است. (رضی اللَّه عنهم ورضوا عنه)
5 - بهشت در سایه‏ی ایمان، سبقت، هجرت، نصرت و تبعیّت به احسان است. (السابقون... اعدّ لهم جنّات...)