تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 35

(35) یَوْمَ یُحْمَی‏ عَلَیْهَا فِی نَارِ جَهَنَّمَ فَتُکْوَی‏ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَذاَ مَا کَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِکُمْ فَذُوقُواْ مَا کُنْتُمْ تَکْنِزُونَ‏
روزی که آن طلاها و نقره‏ها، در آتش دوزخ گداخته می‏شود و با آنها پیشانی‏ها و پهلوها و پشت‏های آنان را داغ می‏نهند، (فرشتگان عذاب به آنان می‏گویند:) این است آنچه برای خود اندوختید (و به محرومان ندادید)، پس مزه‏ی آنچه را که می‏اندوختید بچشید!
نکته‏ها:
کلمه‏ی «تُکوی‏» از ریشه «کیّ»، به معنای چسباندن چیز داغ به اعضای بدن است.
انتخاب این سه موضع از بدن برای داغ نهادن، یا برای آن است که گرما از این سه نقطه زودتر به درون بدن سرایت می‏کند،**تفسیر نمونه.*** یا برای این است که ثروتمندان با چهره به فقیران عبوس می‏کنند، با پهلو بی‏اعتنایی و با کمر، پشت به آنان می‏کنند، یا اینکه مراد از صورت، جلوی بدن است و مراد از کمر، عقب بدن و مقصود از پهلو، دو طرف بدن. یعنی کنایه از گداختن همه‏ی بدن است.
امام صادق علیه السلام ، با استناد به این آیه، ترک زکات را از گناهان کبیره دانسته‏اند.**تفسیر کنزالدقائق.***
در روایتی ابوذر می‏گوید: رسول خداصلی الله علیه و آله کنار کعبه دوبار فرمودند: «هم الأخسرون و ربّ الکعبة»، به خدای کعبه قسم! آنان زیانکارترین هستند. پرسیدم: پدر و مادرم فدایت! منظورتان چه کسانی است؟ فرمود: زراندوزان.**تفسیر مجمع‏البیان.***
پیام‏ها:
1- خداوندی که انسان‏ها را به همان صورت اوّل زنده می‏کند، می‏تواند جمادات و طلا و نقره را هم به همان صورتِ دنیوی، حاضر سازد. (هذا)
2- کیفر وپاداش انسان در قیامت، با اعمال او در دنیا متناسب است. (هذا ماکنزتم)
3- یکی از ابزارهای شکنجه در قیامت، اموال دنیوی است. (هذا ماکنزتم)
4- در قیامت، خداوند شیرینی مال و ثروت را از ذائقه‏ی زراندوزان در می‏آورد. (فذوقوا)