تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 83

(83) فَإِن رَّجَعَکَ اللَّهُ إِلَی‏ طَآئِفَةٍ مِّنْهُمْ فَاسْتَئْذَنُوکَ لِلْخُرُوجِ فَقُل لَّن تَخْرُجُواْ مَعِیَ أَبَداً وَلَن تُقَتِلُواْ مَعِیَ عَدُوّاً إِنَّکُمْ رَضِیتُم بِالْقُعُودِ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَاقْعُدُواْ مَعَ الْخَلِفِینَ‏
پس اگر خداوند تو را (پس از این جنگ) به سوی طایفه‏ای از منافقان بازگرداند و آنان از تو برای حرکت (به جنگ دیگری) اجازه‏ی خروج خواستند بگو: شما هرگز با من بیرون نخواهید شد و هرگز همراه من، با هیچ دشمنی نبرد نخواهید کرد، زیرا شما نخستین بار به نشستن در خانه راضی شدید، پس (اکنون نیز) با آنان که از فرمان تخلّف کرده‏اند (در خانه) بنشینید!
نکته‏ها:
«خالف»، هم به معنای متخلّف از جنگ، هم به معنای مخالف و هم به کسی گفته می‏شود که به خاطر پیری، بیماری و عجز، توان جبهه رفتن را ندارد.
هر کس صادقانه توبه کند، پذیرفته می‏شود، ولی منافقان از روی ریا، تظاهر و انقلابی‏نمایی، تقاضای جبهه رفتن داشتند.
از این آیه استفاده می‏شود که شخص پیامبرصلی الله علیه و آله برای جنگ تبوک از مدینه خارج شد و در پایان جنگ نیز به آنجا برگشت. همچنین این آیه از برخورد آینده‏ی منافقان خبر می‏دهد، تا پیامبر چهره‏ی منافقانه‏ی آنان را رسوا کند.
پیام‏ها:
1- به تقاضای منافقان برای حضور در جهاد، اعتماد نکنیم.(فان رجعک... فاستأذنوک فقل لن تخروجوا...) آنان هنگام حرکت، اجازه‏ی ماندن می‏گیرند وهنگام بازگشت، اجازه‏ی خروج وحرکت!
2- بترسیم از آنان که دیروز فراری بودند و امروز داوطلب حضور در جبهه‏اند. (لن تخرجوا معی ابداً)
3- سوء سابقه‏ی افراد را فراموش نکنیم. (رضیتم بالقعود اوّل مرّة)
4- منافقان را تحقیر و بایکوت کنیم. (فاقعدوا مع الخالفین) همرزمی با پیامبر، توفیق الهی است که باید منافقانی را که از ترک جبهه خوشحالند، برای همیشه محروم کرد. (لن‏تخرجوا معی ابداً و لن‏تقاتلوا معی)