تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 30

(30) وَقَالَتِ الْیَهُودُ عُزَیْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَرَی الْمَسِیحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِکَ قَوْلُهُم بِأَفْوَهِهِمْ یُضَهِئُونَ قَوْلَ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّی‏ یُؤْفَکُونَ‏
و یهودیان می‏گفتند: عُزیر، پسر خداست و مسیحیان می‏گفتند: مسیح، پسر خداست. این سخنی است (باطل) که به زبانشان می‏آورند وبه گفتار کسانی که پیش از این کافر شده‏اند، شباهت دارد (که می‏گفتند: فرشتگان دختران خدا هستند.) خدا آنان را بکُشد، چگونه (از حقّ) رویگردان می‏شوند.

نکته‏ها:
«عُزیر»، عربی شده‏ی «عَزراء» است، مثل «عیسی» که عربیِ «یَسوع» و «یحیی» که معرّبِ «یوحَنّا» است.
عُزیر یکی از علمای بزرگ یهود بود که لقب «مُنجیِ یهود» یافت. زیرا پس از واقعه‏ی قتل عام مردم به دست بخت‏النصر و خرابی معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط کورش، عُزیر نزد کورش آمد و از او خواست که به یهودیان سروسامانی بخشد.
این آیه، به گونه‏ای توضیح و دلیل آیه‏ی قبل است که فرمود: اهل کتاب به خدا و قیامت ایمان ندارند.
محقّقان معتقدند بسیاری از معارف تورات و انجیل، با خرافات بودائیان و برهمائیان و یونانیان آمیخته شده است، حتّی بسیاری از داستان‏های انجیل، عیناً در مذهب بودا و برهمایی دیده می‏شود. البتّه یهودیان امروز، عُزیر را فرزند خدا نمی‏دانند، ولی در زمان پیامبر اسلام‏صلی الله علیه و آله ، چنین عقیده‏ای داشته و در مقابل سؤال پیامبر که «با اینکه مقام موسی بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمی‏دانید؟» جوابی نداشتند.**تفسیر نمونه.***
پیام‏ها:
1- با آنکه فقط گروهی از یهود، عُزیر را فرزند خدا می‏دانستند، ولی چون دیگران نیز سکوت کردند، نسبتِ انحراف به همه داده است. (قالت الیهود)
2- درباره‏ی شخصیّت‏های دینی والهی نباید غلّو کرد. (عزیرابن اللّه... المسیح...)
3- عقاید یهود و نصاری، آمیخته به خرافات است. (ذلک قولهم بافواههم)
4- مشرکان، بت‏ها را شریک خدا و فرشتگان را دختران خدا می‏دانستند، یهود و نصاری، عُزیر و عیسی را پسر خدا، از این جهت کلامشان به کلام کفّار شباهت داشت. (یضاهئون قول الذین کفروا)
5 - ریشه‏ی خرافات در مذهب یهود و نصاری، در عقاید کفّار پیشین است.**محقّقان امروز معتقدند: بسیاری از معارفِ تورات و انجیل، با خرافاتِ بودائیان و برهمائیان و یونانیان آمیخته شده است، حتی بسیاری از داستان‏های انجیل، عیناً در مذهب بودا و برهمایی دیده می‏شود. تفسیر نمونه. ***(یضاهئون قول الذین کفروا من قبل)