تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 76

(76) فَلَمَّآ ءَاتَهُم مِّن فَضْلِهِ بَخِلُواْ بِهِ وَتَوَلَّواْ وَهُم مُّعْرِضُونَ
پس چون خداوند از فضل خویش به آنان بخشید، بدان بخل ورزیدند و (به پیمان) پشت کرده و روی‏گردان شدند.
نکته‏ها:
مسلمان فقیری از مدینه، (ثَعلبةبن حاطب) از پیامبرصلی الله علیه و آله درخواست کرد تا دعا کند خداوند او را ثروتمند کند. حضرت فرمود: مال اندکی که شکرش را ادا کنی بهتر از مال زیادی است که از عهده‏ی شکرش برنیایی. ثعلبه گفت: اگر خدا عطا کند، همه‏ی حقوق واجب آن را خواهم داد.
به دعای آن حضرت، ثروتش افزون شد تا آنجا که دیگر نتوانست در نمازجمعه و جماعت شرکت کند. وقتی مأمورِ گرفتن زکات نزد او رفت، به او گفت: ما مسلمان شدیم که جزیه ندهیم!**تفسیر نورالثقلین.***
فخر رازی می‏گوید: ثعلبه از کار خود پشیمان شد وزکات خود را نزد پیامبر آورد، ولی آن حضرت نپذیرفت.
آری، انسان نمی‏داند صلاح و خیرش در چیست، لذا گاهی با اصرار، چیزی را می‏خواهد که به زیان اوست، پس باید به داده‏های خدا قانع بود.
شبیه این آیه در عمل نکردن به پیمان با خدا، در سوره‏ی اعراف آمده است: (دعوا اللَّه ربّهما لئن اتیتنا صالحاً لنکوننّ من الشاکرین. فلمّا آتاهما صالحاً جعلا له شرکاءَ)**اعراف، 189 - 190. ***زن و شوهری عهد کردند که اگر خداوند فرزند شایسته‏ای به آنان بدهد، شکرگزار او باشند، امّا چون صاحبِ فرزند صالحی شدند، برای خدا شریک قائل شده و پیمان را از یاد بردند.
پیام‏ها:
1- انسان، ناسپاس و عهد شکن است. (عاهداللَّه... لنصّدقنّ، بخلوا به)
2- به پیمان و قول‏های در حال فقر و اضطرار، چندان اعتمادی نیست. (فلمّا آتاهم... بخلوا)
3- اگر لیاقت وظرفیّت نباشد، نعمت‏های الهی برای انسان نقمت می‏شود. مالی ارزشمند است که عامل سقوط نگردد.(اتاهم من فضله ...تولّوا و هم معرضون)
4- دلبستگی به دنیا، انسان را بدفرجام می‏کند. کسی که در ادای زکات و صدقات بخل ورزد، کم‏کم از دین روی‏گردان می‏شود. (بخلوا... و هم معرضون)