تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یونس آیه 46

(46) وَإِمَّا نُرِیَنَّکَ بَعْضَ الَّذِی نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّیَنَّکَ فَإِلَیْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِیدٌ عَلَی‏ مَا یَفْعَلُونَ‏
(ای پیامبر!) برخی از قهر و کیفری را که به کافران وعده می‏دهیم یا (در حال حیات تو) نشانت می‏دهیم، یا تو را از دنیا می‏بریم (و پس از تو به کیفر می‏رسند، به هر حال) بازگشت آنان به سوی ماست، سپس خداوند بر آنچه انجام می‏دهند، گواه است.
نکته‏ها:
کیفر برخی از کافران، در جنگ‏های بدر، حُنین، احزاب وفتح مکّه بود، وپس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله نیز دست خداوند برای کیفر باز است.
تأخیر عذاب مشرکان، دو مسئله را در پی داشت؛ یکی نگرانی پیامبر ودیگری بهانه‏گیری مشرکان که می‏گفتند: عذاب موعود کجاست؟ (که در دو آیه‏ی بعد خواهیم خواند)
این آیه حکمت تأخیر عذاب را برای دلداری پیامبر ومردم بیان می‏کند که بازگشت همه به سوی ماست و ما برکارهای آنان گواهیم و مشرکان به بهانه‏گیری خود دلخوش نباشند.
حضرت علی علیه السلام فرمودند:
«اتّقوا معاصی اللّه فی الخلوات فانّ الشاهد هو الحاکم» از نافرمانی خداوند در پنهانی و خلوت نیز پرهیز کنید، زیرا شاهد، خود حاکم است.**بحار، ج‏73، ص‏364.***
پیام‏ها:
1- خداوند به حساب کافران می‏رسد و کیفرشان می‏دهد، چه این زمان و چه زمان دیگر. پس مسلمانان از تأخیر قضای الهی نباید گرفتار یأس و نگرانی شوند. (وامّا نرینّک...او نتوفینّک فالینا مرجعهم)
2- وفات پیامبر اکرم‏صلی الله علیه و آله ، در حکم خداوند نسبت به کافران تأثیری ندارد. (اونتوفّینّک)
3- بازگشت همه به سوی خداست و هیچ کس را توان فرار از دادگاه عدل الهی نیست. (الینا مرجعهم)
4- خداوند گواه بر اعمال ماست. (اللّه شهیدٌ)