تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره توبه آیه 24

(24) قُلْ إِن کَانَ ءَابَآؤُکُمْ وَأَبْنَآؤُکُمْ وَ إِخْوَ نُکُمْ وَأَزْوَجُکُمْ وَ عَشِیرَتُکُمْ وَ أَمْوَ لٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَرَةٌ تَخْشَوْنَ کَسَادَهَا وَ مَسَکِنُ تَرْضَوْنَهَآ أَحَبَّ إِلَیْکُم مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّی‏ یَأْتِیَ اللَّهُ‏بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لَایَهْدِی الْقَوْمَ الْفَسِقِینَ
بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروت‏هایی که جمع کرده‏اید و تجارتی که از کسادی آن بیم دارید و خانه‏هایی که به آنها دلخوش کرده‏اید، نزد شما از خدا وپیامبرش وجهاد در راه او محبوب‏تر باشد، پس منتظر باشید تا خداوند، فرمان (قهر) خویش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدایت نمی‏کند.
نکته‏ها:
روزی علی‏بن ابی‏طالب علیهماالسلام به گروهی فرمود: چرا شما برای کمک به اسلام به مدینه هجرت نمی‏کنید و به پیامبر ملحق نمی‏شوید؟ گفتند: ما با برادران و فامیل خود هستیم و از خانه‏هایمان دفاع می‏کنیم.**تفسیر المیزان.***
گروه‏هایی که در این آیه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همین دلیل، پدر شامل مادر هم می‏شود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نیز می‏شود.
پیام‏ها:
1- میزان ایمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهی دنیا و آخرت می‏توان شناخت. (احبّ الیکم من اللّه و رسوله و جهاد)
2- جهاد، از ارکان اسلام است و در کنار توحید و نبوّت مطرح شده است. (من اللَّه و رسوله و جهادٍ)
3- برای عبور از پل‏های مادّیت، باید عقاید و انس با خدا را تقویت کرد. (ان کان آبائکم... و اموال... احبّ الیکم من اللّه و رسوله...)
4- عواطف فامیلی و امکانات مادّی نباید مانع جهاد شود و هرکجا مانع شد، زمینه‏ساز قهر الهی است. (ان کان آبائکم... و اموال... احبّ... فتربّصوا...)
(در راه دوستی خدا و جهاد در راه او باید از همه چیز و همه کس گذشت. زیرا حفظ دین، بر حفظ روابط خانوادگی، عاطفی و اقتصادی مقدّم است.)
5 - مسلمانانِ مرفّهِ دنیاپرست، همچون کافرانند.**در آیه، خطاب به آنان کلمه‏ی (فتربّصوا) به کار رفته که این لحن در قرآن، خطاب به کفّار است. به علاوه آیه می‏رساند که خداوند خود با دنیاپرستان سخن نمی‏گوید، بلکه به پیامبر می‏فرماید که به آنان پیام بدهد. (قُل) تفسیر المیزان.*** (فتربّصوا)
6- اگر رفاه در زندگی اصل شد، انسانیّت سقوط می‏کند و سبب دوری از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومی را در انتظار دارد. (یأتی اللَّه بأمره)
7- رفاه طلبانِ مسئولیّت گریز، مشمول هدایت الهی نمی‏شوند. (لایهدی)
8 - برتری دادن مادّیات بر امور معنوی، نشانه‏ی فسق است. (احبّ الیکم... الفاسقین) (مرز ایمان و فسق، رها کردن معنویات است)