تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یونس آیه 93

(93) وَلَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِی إِسْرَ ءِیلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَرَزْقْنَهُم مِّن الطَّیِّبَتِ فَمَا اخْتَلَفُواْ حَتَّی‏ جَآءَهُمُ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّکَ یَقْضِی بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَمَةِ فِیمَا کَانُواْ فِیهِ یَخْتَلِفُونَ‏
و ما بنی‏اسرائیل را در جایگاه شایسته‏ای جا دادیم و از چیزهای پاکیزه به آنان روزی بخشیدیم، ولی آنان (با دیدن آن همه معجزات) اختلاف نکردند، مگر پس از علم و آگاهی (به حقّانیّت موسی). همانا پروردگارت، روز قیامت در آنچه که در آن اختلاف می‏کردند، میان آنان داوری می‏کند.
نکته‏ها:
کلمه‏ی «صِدق» در فرهنگ قرآن، گاه در پی کلماتی می‏آید و مفهومِ شایسته، خوب و مناسب را می‏رساند، مانند: (قَدَم صِدق)**یونس، 2.***، (مُدخل صِدق)، (مُخرج صِدق)**اسراء، 80.***، (لِسان صِدق)**مریم، 50.***، (وَعد الصدق)**احقاف، 16.***، (مَقعد صدق)**قمر، 55 . ***و (مُبَوّء صِدق). یعنی صدق و مطابق با واقع بودن، برای همه چیز ارزش است. در اینجا هم گویا مطلوب بودن محلّ زیست بنی‏اسرائیل از نظر آب و هوا و نعمت‏ها، یعنی شام و فلسطین منظور است. مکان صدق یعنی آنچه واقعاً جایگاهِ درست است، آنگونه که باید باشد. مسکن بنی‏اسرائیل هم دارای تمام شرایط زندگی بود و هم بسیار حاصلخیز که جمله‏ی (رزقناهم من الطیبات) بیانگر آن است.
پیام‏ها:
1- برخورداری از مسکن مناسب، یکی از نعمت‏های الهی و مورد پسند ادیان الهی است. (مبوّء صدق)
2- در نهضت‏های انبیا، علاوه بر معنویّت، ابعاد مادّی زندگی مردم نیز مورد توجّه است. (بوّأنا، رزقنا)
3- باآنکه اغلب پس از انقلاب‏ها و تحوّلات، توازن اقتصادی جامعه به هم می‏خورد و گرانی یا قحطی پیش می‏آید، ولی خداوند با سرنگونی رژیم فرعونی، بنی‏اسرائیل را از کمبودها نجات بخشید. (رزقناهم)
4- تفرقه، همه‏ی نعمت‏های الهی را خنثی می‏کند. (بوّأنا، رزقنا، اختلفوا)
5 - ریشه‏ی اختلاف‏ها، همیشه مسائل مادّی و رفاهی نیست، گاهی هم هوس‏ها است. (بوّأنا، رزقنا، اختلفوا)
6- علم به تنهایی نجات بخش نیست. (اختلفوا، جائهم العلم)
7- قرآن بیشترین انتقاد را از اختلاف‏های آگاهانه دارد. (جاءهم العلم)