تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره هود آیه 107

(107)خَلِدِینَ فِیهَا مَادَامَتِ السَّمَوتُ وَالْأَرْضُ إِلَّا مَا شَآءَ رَبُّکَ إِنَّ رَبَّکَ فَعَّالٌ لِّمَا یُرِیدُ
(و) تا آسمان‏ها و زمین پایدار است، در آن (آتش) جاودانند، مگر آنچه خداوند بخواهد، همانا پروردگارت هر چه را اراده کند، انجام می‏دهد.
نکته‏ها:
«زَفیر» فریادی است که همراه با بیرون دادن نَفَس است و «شَهیق» ناله‏ای است طولانی که توأم با فرو بردن نَفَس است. بعضی نیز «زَفیر» را آغاز صدای الاغ و «شَهیق» را پایان آن دانسته‏اند.
همه‏ی افرادی که به دوزخ می‏روند، از لحاظ مدّت زمان حضور در آنجا یکسان نیستند، عدّه‏ای پس از مدّت کمی از دوزخ رهایی می‏یابند، بعضی دیگر برای مدّت بسیار طولانی در جهنّم می‏مانند و سرانجام خلاص می‏شوند، امّا گروهی برای همیشه در آنجا می‏مانند و هرگز از آن خارج نمی‏شوند.
کلمه‏ی «خُلود» در مواردی که همراه با کلمه‏ی «اَبَد» آمده باشد، مثل: (خالدین فیها ابدا)**نساء، 169 و جنّ، 23.***، به معنای همیشگی و جاودانگی است، نه به معنای مدّت طولانی. در این آیه اگر چه خلود تا زمان برقرار بودن آسمان‏ها و زمین بیان شده است و قرآن مدّت زمان استقرار آنها را تعیین فرموده**ابراهیم، 48 و انبیاء، 104.***، لیکن باز به معنای ابدیّت و همیشگی است، زیرا که «مادامت السموات» در زبان و ادبیات عرب، کنایه‏ای است که برای ابدیّت و جاودانگی آورده می‏شود، اگر چه آسمان‏ها ابدی نیستند.
پیام‏ها:
1- انسان با انتخاب‏های خود باعث شقاوت خود می‏شود.(شَقُوا) نه «شُقُوا»
2- دست خداوند در نجات گروهی از دوزخیان (به دلیل جرم کمتر و یا استحقاق عفو و یا هر دلیل دیگری) باز است.(الاّ ما شاء ربّک )