تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 5
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره یونس آیه 27

(27) وَالَّذِینَ کَسَبُواْ السَّیَِّاتِ جَزَآءُ سَیِّئَةٍ بِمِثْلِهَا وَتَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ مَّا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِنْ عَاصِمٍ کَأَنَّمَآ أُغْشِیَتْ وُجُوهُهُمْ قِطَعاً مِّنَ الَّیْلِ مُظْلِماً أُوْلَئِکَ أَصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَلِدونَ‏
و آنان که به دنبال کسب بدی‏ها رفتند، به قدر همان بدی‏ها مجازات دارند و غبار ذلّت و خواری آنان را فرا می‏گیرد. از قهر خداوند، پناه دهنده‏ای ندارند، گویا چهره‏هایشان با پاره‏هایی از شب تیره پوشانده شده است. آنان اهل دوزخند و در آن جاودانه‏اند.
نکته‏ها:
امام باقر علیه السلام فرمود: این آیه در مورد اهل بدعت وشبهات وشهوات است.**تفسیر نورالثقلین.***
«لیلِ مُظلم»، شبی است که از نور ماه هیچ خبری نیست که در هر ماه، یک شب چنین است. در مقابل «لیلِ مُقمِر» که مهتابش برای همه روشن است.
به قرینه‏ی آیاتی همچون: (وجوه یومئذٍ علیها غبرة. ترهقها قترة. اولئک هم الکفرة الفجرة)**عبس، 40 - 42.*** و آیه‏ی (فامّا الّذینَ اسودّت وجوههم أکفرتم بعد ایمانکم)**آل‏عمران، 106.*** می‏توان گفت که در این آیه جمله‏ی (اُغشیت وجوههم قطعاً من اللیل) نظر به کفّار دارد.
پیام‏ها:
1- انسان‏ها با اراده سراغ گناه می‏روند، نه به اجبار. (کسبوا)
2- رفتار خداوند با بدکاران، عادلانه است. (جزاء سیّئة بمثلها)
3- دنیا، سرای عمل و آخرت سرای پاداش است. (والذین کسبوا... جزاء)
4- تشویق باید بیش از تنبیه و مجازات باشد. درباره‏ی نیکان فرمود: (الحسنی و زیادة) و درباره‏ی بدکاران فرمود: (سیئةٌ بمثلها)
5 - روسیاهی مخصوص کفّار است، نه مؤمنان گنهکار. (ترهقهم ذلّة)
6- در قیامت، هم مجازات و تنبیه است، هم تحقیر و روسیاهی. (سیئة بمثلها، اغشیت وجوههم...)
7- راه فرار ونجات وشفاعت به روی کافران بسته است. (مالهم‏من‏اللّه‏من‏عاصم)