تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سیمای سوره کهف‏

این سوره، یکصد وده آیه دارد، و جز آیه‏ی 28، همه‏ی آن در مکّه نازل شده است. در این سوره از داستان اصحاب کهف و داستان موسی و خضر و داستان ذوالقرنین**این سه داستان فقط در این سوره بیان شده است.*** و مسائل مبدأ و معاد بحث شده است.
مشرکان قریش افرادی را از مکّه به مدینه فرستادند تا ماجرای بعثت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و نشانه‏ی صداقت او را از علمای یهود بپرسند. علمای یهود به فرستادگان مشرکان گفتند: از او سه چیز سؤال کنید؛ اگر دو چیز را جواب داد و یکی را بی‏پاسخ گذاشت، او صادق است. درباره‏ی اصحاب کهف، ذوالقرنین و روح بپرسید. اگر از اصحاب کهف و ذوالقرنین جواب داد، ولی از روح جواب نداد، او پیامبر است.**تفسیر درّالمنثور.***
در فضیلت این سوره و آثار تلاوت آن، احادیث بسیاری است که به چند نمونه آن اشاره می‏شود: هرکه این سوره را بخواند از فتنه‏ی دجّال بیمه است. تلاوت آن در شب جمعه، سبب آمرزش گناهان تا جمعه‏ی دیگر و سه روز بعد از آن می‏شود. تلاوت آیه‏ی آخر آن سبب بیدار شدن در هر ساعتی از شب که بخواهید می‏گردد. تلاوت این سوره مانع از عذاب دوزخ و مانع ورود شیطان به خانه‏ای است که در آن شب، این سوره خوانده شده است.
به هر حال خواندن و تلاوت همراه با فهمیدن و عمل کردن، رمز رسیدن به برکات قرآن است.



بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم‏
به نام خداوند بخشنده‏ی مهربان.