تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مریم آیه 58

(58) أُوْلَئِکَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ مِن ذُرِّیَّةِ ءَادَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِن ذُرِّیَّةِ إِبْرَهِیمَ وَإِسْرَءِیلَ وَمِمَّنْ هَدَیْنَا وَ اجْتَبَیْنَآ إِذَا تُتْلَی‏ عَلَیْهِمْ ءَایَتُ الرَّحْمَنِ خَرُّواْ سُجَّداً وَبُکِیّاً
آنان پیامبرانی بودند که خداوند بر آنها نعمت (ویژه) ارزانی داشت؛ از نسل آدم و از (فرزندان) کسانی که با نوح (در کشتی) سوارشان کردیم و از نسل ابراهیم واسرائیل (یعقوب) واز کسانی که هدایت نمودیم و برگزیدیم؛ هرگاه آیات خدای رحمان بر آنان خوانده می‏شد سجده‏کنان و گریان از رو به خاک می‏افتادند.
نکته‏ها:
نام ده نفر از انبیا در آیات قبل ذکر شد: زکریّا، یحیی، عیسی، ابراهیم، اسحاق، یعقوب، موسی، هارون، اسماعیل وادریس. اکنون این آیه با اشاره به آنان می‏فرماید: آنها کسانی هستند که خدا به ایشان نعمت داد. این گروه، همان‏هایی هستند که هر روز ده بار در نماز از خدا می‏خواهیم که راه آنان را برویم، نه راه گمراهان و منحرفان را. (اهدنا الصراط المستقیم . صراط الّذین انعمت علیهم)
مراد از ذریّه آدم، ادریس است و مراد از «ذّریّة مَن حمَلنا مع نوح» حضرت ابراهیم است که نوه‏ی نوح است، و منظور از «ذرّیة ابراهیم»، اسحاق و اسماعیل و یعقوب است ومنظور از «ذرّیة اسرائیل»، موسی وهارون و زکریّا ویحیی وعیسی است.**تفسیر نمونه.***
در حدیث می‏خوانیم: هنگام تلاوت قرآن، محزون شده و گریه کنید یا خود را به حالت گریان در آورید.**تفسیر صافی.***
بهترین مصداق برگزیدگان الهی که سجده‏های طولانی همراه با اشک داشته‏اند، پیامبر اسلام و اهل‏بیت معصومش علیهم السلام بوده‏اند. درباره همه‏ی آنان خاطراتی از سجده‏ها وگریه‏های فراوانشان در مناجات‏های ماه رمضان وعرفه و... وجود دارد.
پیام‏ها:
1- هدف همه‏ی انبیا یکی است. (خداوند پیامبران را در کنار هم قرار می‏دهد و همه را با یک وصف توصیف می‏کند) (اولئک الذین انعم الله علیهم ...)
2- مُنعِم حقیقی، خداوند است. (انعم اللّه علیهم)
3- والدین و نیاکان، از نظر وراثت در تربیت نسل مؤثّرند. (ذرّیةآدم... ذرّیة ابراهیم)
4- گرچه همه‏ی انبیا از ذرّیه آدم هستند، ولی در نام بردن نوح و ابراهیم و اسرائیل (یعقوب)، از آنان تجلیل خاصّی شده است. (مع نوح و من ذرّیة ...)
5 - گریه در سجده آن قدر ارزشمند است که خداوند از اهل آن تجلیل کرده است. (سجّداً و بکیّا)
6- گریه وزاری به درگاه الهی، نشانه‏ی رشد، شناخت، توفیق و برگزیدگی است. (و ممنّ هدینا واجتبینا...)