تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مریم آیه 51

(51) وَاذْکُرْ فِی الْکِتَبِ مُوسَی‏ إِنَّهُ کَانَ مُخْلَصاً وَکَانَ رَسُولاً نَّبِیّاً
و در این کتاب از موسی یاد کن، زیرا که او بنده‏ی (برگزیده و) خالص شده (خدا) و فرستاده‏ای پیامبر بود.
نکته‏ها:
کلمه «مُخلِص» (با کسر لام) به معنای کسی است که فقط برای خداوند کار می‏کند، ولی ممکن است شیطان در او اثر گذارده و او را به شرک بکشاند. چه بسیارند کسانی که هنگام عذاب و غرق شدن مخلص هستند، ولی بعد از نجات به شرک می‏گرایند. امّا کلمه «مُخلَص» آن گروه از افراد برگزیده‏ای هستند که شیطان راه نفوذ بر آنان را ندارد. (الاّ عبادک منهم المخلَصین)**حجر، 40.*** به گفته تفسیر کشّاف «مخلِص» کسی است که برای خدا کار می‏کند و «مخلَص» کسی است که خداوند او را برای خود خالص کرده و برگزیده است و غیر خدا در او اثر نمی‏کند.
برگزیدگی موسی را در آیات دیگر می‏بینیم: (و اَنَا اختَرتُک)**طه، 13. ***من تو را انتخاب کردم ودر جای دیگر آمده: (واصطنعَتک لنفسی)**طه، 41.*** من تورا برای خودم برگزیدم.
حضرت موسی علیه السلام هم رسول بود و هم نبیّ. «نبیّ»، کسی است که صدای فرشته را می‏شنود، ولی شخص فرشته را نمی‏بیند، امّا «رسول» علاوه بر شنیدن صدا، خود فرشته را هم می‏بیند.**تفسیر المیزان و نورالثقلین. ***(رسولاً نبیّاً)
پیام‏ها:
1- یاد بزرگان، آثار تربیتی و الگویی دارد. (واذکر...)
آشنایی با تاریخ انبیا و مجاهدت‏های آنان، سنّت‏های الهی و امدادهای غیبی، زمینه‏ی کسب تجربه‏ها وعبرت‏ها و عامل دلگرمی است. (خصوصاً تاریخ پرماجرای موسی که صدها آیه را به خود اختصاص داده است) (واذکر)
2- ارزشهای معنوی ملاک بزرگداشت است. (واذکر... انه کان مخلصا)
3- خلوص، زمینه‏ی دست‏یابی به رتبه‏های معنوی است. (مخلصا... رسولا نبیّا)
4- انبیا معصومند و شیطان در آنان نفوذی ندارد. (مخلَصاً)
5 - خداوند، افرادی را برای اتمام رسالت خالص کرده است.**چنانکه در آیه‏ی 45 سوره ص نیز می‏خوانیم: (انّا اخلصناهم)*** (کان مخلَصاً)