تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره کهف آیه 17

(17)وَتَرَی الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَ وَرُ عَن کَهْفِهِمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ وَهُمْ فِی فَجْوَةٍ مِّنْهُ ذَ لِکَ مِنْ ءَایَتِ اللَّهِ مَن یَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن یُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِیّاً مُّرْشِداً
و (اگر آنجا بودی) خورشید را می‏دیدی که هنگام طلوع، به سمت راست آنان متمایل می‏شود وچون غروب کند، ایشان را وامی‏گذارد وبه چپ متمایل می‏گردد و آنان در محلّی وسیع از آن غار قرار داشتند. این از آیات و نشانه‏های خداست. هر کس را خدا هدایت کند، او هدایت یافته‏ی واقعی است و هر که را به بیراهه واگذارد وگمراه کند، هرگز برای او یاوری راهنما نخواهی یافت.
نکته‏ها:
غار اصحاب کهف، از نظر جغرافیایی نه رو به شرق بود، نه غرب، بلکه در شمال شرقی بود که هیچگاه نور خورشید تا عمق غار نمی‏تابید.
در مورد مکان غار اختلاف است؛ بعضی می‏گویند در کوههای اطراف دمشق بوده که به غار اصحاب کهف مشهور است. برخی هم آن را در اطراف شهر عمان پایتخت اردن می‏دانند که تعدادی قبر در آنجاست ونقش یک سگ نیز بر دیوار آن است، وبالای غار، صومعه‏ای قدیمی است ومسلمانان نیز مسجدی ساخته‏اند.**تفسیر فرقان.***
به هر حال ویژگی‏های غار، نمونه‏ای از رحمت الهی است که در آیه قبل به آن وعده داده شده بود.
پیام‏ها:
1- همیشه حفاظت الهی به صورت معجزه نیست، گاهی هم عوامل طبیعی ابزار و زمینه‏ی حفاظت است، آنگونه که در حفاظت اصحاب کهف بود. (تری الشمس...) (نتابیدن مستقیم خورشید و وجود نسیم و وسعت مکان غار، از عوامل طبیعی برای سلامت اصحاب کهف بود.)
2- توفیق ایمان، رها کردن قوم مشرک و پناهندگی به غاری با آن خصوصیات، جز با اراده و هدایت الهی نمی‏شود. (ذلک من آیات اللّه)