تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره طه آیه 4

(4) تَنزِیلاً مِّمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَالسَّمَوَتِ الْعُلَی‏
از جانب کسی که زمین و آسمان‏های بلند را آفریده، نازل شده است.
نکته‏ها:
برای حروف مقطّعه‏ی «طه» معانی و تعبیرهای مختلفی بیان شده است؛ از جمله آن که نام خدا یا کلمه سوگند و یا نام پیامبر است.**تفسیر نورالثقلین. ***چنانکه اهل‏بیت پیامبر را «آل طه» یا حضرت علی علیه السلام را «طه»**بحار، ج‏97، ص‏375.*** و در دعای ندبه امام زمان علیه السلام را «یابن طه» می‏خوانیم. به هر حال این حروف زاید وبدون معنا نیست، و در طول زمان زیادی که از نزول قرآن می‏گذرد وبا وجود دشمنان زبان‏شناس بسیار، تاکنون هیچ‏گونه ایراد وخدشه قابل تأمّلی دراین مورد وارد نشده است.**تفسیر نمونه.***
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به خاطر عشق و سوز و تعهّد در انجام وظیفه، بی‏تاب می‏شد، (لتشقی‏) تا جایی که در انجام تکلیف، پاهای حضرت متورم و رنگ مبارکش زرد شده بود.**تفسیر صافی.***
«تنزیل» به معنای نزول تدریجی است، یعنی قرآن در مدّت 23 سال ودر حوادث و مناسبت‏های گوناگون، نازل گردیده است و این با نزول دفعی قرآن در شب قدر بر قلب مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله منافاتی ندارد.
پیام‏ها:
1- وحی الهی برای ایجاد رنج و زحمت نازل نشده است. (ما انزلنا...لتشقی‏)
2- در انجام تکالیف دینی، تحمّل مشقّت‏های طاقت‏فرسا لازم نیست. (ما انزلنا...لتشقی‏)
3- انسان فطرتاً دارای باورهایی است، ولی چون از آنها غافل می‏شود نیاز به تذکّر دارد. (تذکرة)
4- تقوی و علم و خشیت با یکدیگر ملازمند.**چنانکه در آیات دیگر می‏خوانیم: (تذکرة للمتّقین) حاقّه، 48، (انّما یخشی الله من عباده العلماء) فاطر، 28. ***(تذکرة لمن یخشی‏)
5 - برای رشد مناسب، تنها کمال مربّی و مبلّغ کافی نیست، باید زمینه‏ی پذیرش نیز فراهم باشد. (لمن یخشی‏) چنانکه برای برداشت محصول خوب، بذر خوب، زمین مناسب و مراقبت لازم است.
6- احساس مسئولیّت مقدّمه پندپذیری است. (تذکرة لمن یخشی‏)
7- وظیفه‏ی پیامبر تذکّر است نه اجبار مردم بر پذیرش. (الا تذکرة لمن یخشی‏)
8 - تشریع و تکوین، هر دو از یک منبع هستند و قوانین آنها با یکدیگر مطابقت دارد. (تنزیلاً ممّن خلق)
9- آفریدگار آسمان‏های با عظمت، اگر سخنی بگوید آن سخن، بسیار مهمّ است. (تنزیلاً ممن خلق السموات العُلی...) (کلام الامیر امیر الکلام)