تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره کهف آیه 18

(18) وَتَحْسَبُهُمْ أَیْقَاظاً وَهُمْ رُقُودٌ وَنُقَلِّبُهُمْ ذَاتَ الْیَمِینِ وَذَاتَ الشِّمَالِ وَ کَلْبُهُم بَسِطٌ ذِرَاعَیْهِ بِالْوَصِیدِ لَوِ اطَّلَعْتَ عَلَیْهِمْ لَوَلَّیْتَ مِنْهُمْ فِرَاراً وَلَمُلِئْتَ مِنْهُمْ رُعْباً
و (اگر به آنان نگاه می‏کردی) آنان را بیدار می‏پنداشتی (زیرا چشمانشان باز بود،) در حالی که آنان خواب بودند و ما آنان را به پهلوی راست و چپ می‏گرداندیم (تا بدنشان سالم بماند) و سگشان دست‏های خود را بر آستانه‏ی غار نهاده بود (و نگهبانی می‏داد) اگر نگاهشان می‏کردی، پشت کرده و از آنان می‏گریختی و سرتاپا، پراز ترس از آنان می‏شدی.
نکته‏ها:
به گفته‏ی تفسیر مجمع البیان، ظاهر جمله‏ی «وکَلبُهم باسِط زراعیه» آن است که سگ 309 سال زنده بود و پاسبانی می‏داد.
آری، اگر خدا اراده کند، در یک غار، با تار عنکبوتی پیامبرش را حفاظت و کافران را مأیوس و پشیمان می‏کند، و در غار دیگر، با نشستن و نگهبانی سگی، مؤمنانی را از دست ظالمی حفظ می‏کند.
پیام‏ها:
1- یکی از نعمت‏های خدا، غلتیدن انسان در خواب است. (نقلّبهم)
2- خداوند سبب‏ساز و سبب‏سوز است وتغییر عوامل وآثار، از آیات الهی است. خداوند خواب اصحاب کهف را از نظر کمّی از چند ساعت به 309 سال و از نظر کیفی نیز به خوابی که چشم‏ها باز و در حدقه می‏چرخد، تغییر داد. (تحسبهم ایقاظاً و هم رقود)
3- گاهی حیوانات نیز مأمور اهداف الهی‏اند. از نقش حیوانات در زندگی بشر غافل نباشیم. (وکلبهم باسط)
4- شکل وقیافه‏ی افراد، معیار شناخت صحیح نیست، چه بسا قیافه‏ای که مردم از آن می‏گریزند، ولی از اولیای خدا باشد.**شاید ترس و وحشت، ناشی از تغییر قیافه‏ی آنان، به خاطر حفظشان بوده که کسی جرأت نزدیک شدن به آنها را نداشته باشد.*** (لو اطلعت علیهم لولّیت منهم فراراً)