تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره طه آیه 53

(53) الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَسَلَکَ لَکُمْ فِیهَا سُبُلاً وَأَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَجاً مِّن نَّبَاتٍ شَتَّی‏
خدایی که زمین را برای شما بستر آسایش قرار داد وراههایی را در آن برای شما ایجاد کرد و از آسمان آبی فرستاد، پس به واسطه‏ی آن، انواع زوج‏های گوناگون گیاهان را (از خاک) بیرون آوردیم.
نکته‏ها:
عبارت «سلک لکم» را می‏توان دو گونه معنا کرد؛ الف: راهها وجاده‏هایی که خداوند برای عبور انسان در زمین قرار داده است. ب: راههای کسب درآمد.**تفسیر راهنما.***
حضرت موسی علیه السلام در معرفی خداوند به فرعون فرمود: پروردگار ما کسی است که همه چیز را آفرید و هدایت کرد، و در این آیات به نمونه‏هایی از هدایت الهی در طبیعت اشاره می‏فرماید؛ زمینی که مهد آسایش انسان‏هاست، راههای زمینی که وسیله ارتباط واتصال مناطق به یکدیگرند، باران و گیاهان گوناگون که قانون زوجیّت را به همراه دارند.
زمانی نعمت‏های خداوند متعال را بهتر می‏شناسیم که خلاف آن را فرض نماییم، مثلاً اگر این زمین، آرام نبود وحرکتش کُند یا تند بود، باران نمی‏بارید یا زمین آن را جذب نمی‏کرد، روئیدنی‏ها وچشمه‏ها در آن نبود، و یا ... آیا باز هم «مَهد» به شمار می‏رفت؟!
پیام‏ها:
1- زمین، آسایشگاه انسان است، همه نیازهای او را تأمین می‏کند، مرده و زنده‏ی او را حمل کرده و به امر الهی مسخّر اوست. (مهداً)
2- همان گونه که طفل، در مهد و گهواره برای زندگیِ خارج از آن رشد می‏یابد، انسان نیز باید در مهد زمین برای زندگی بیرون از زمین یعنی جهان آخرت رشد کند.**تفسیر المیزان.*** (مهداً)
3- آفرینش وشرایط زمین هدفدار و برای انسان است. (جعل لکم... سلک لکم)
4- نظام آفرینش بر اساس اصل علیت و سبب و مسبب است. (فاخرجنا به)
5 - توجّه به قانون زوجیت در گیاهان، از معجزات علمی قرآن است.**تفسیر المیزان.*** (ازواجا من نبات)