تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره کهف آیه 83

(83) وَیَسْئَلُونَکَ عَن ذِی الْقَرْنَیْنِ قُلْ سَأَتْلُواْ عَلَیْکُم مِّنْهُ ذِکْراً
واز تو درباره ذوالقرنین می‏پرسند. بگو: به‏زودی از او یادی بر شما خواهم کرد.
نکته‏ها:
«قَرن»، دو معنا دارد: یکی دوران طولانی و دیگری به معنای شاخ حیوان، و ذوالقرنین را از آن جهت بدین وصف نامیده‏اند که یا حکومت طولانی داشته و یا آنکه دو رشته موی خود را مثل دو شاخ می‏بافته و یا روی کلاه او دو شاخک قرار داشته است. همچنین ممکن است مراد از «قَرنَین» شرق و غرب جهان باشد،**چنانکه عربها می‏گویند: «قرنی الشمس» یعنی دو شاخ آفتاب که مراد شرق و غرب عالم است.*** که چون او به تمام شرق و غرب عالم سلطه پیدا کرده بوده «ذوالقرنین» نامیده شده است.
امام باقر علیه السلام فرمودند: «ذوالقرنین» پیامبر نبود، لیکن مرد صالحی بود که خدا او را دوست می‏داشت و او قوم خود را به تقوا سفارش می‏کرد. مردم بر یک طرف سر او ضربه‏ای وارد کردند و او تا مدّتی ناپدید شد، پس از آن به سوی مردم بازگشت و دعوت خود را تکرار کرد، مردم به سمت دیگر سر او ضربه‏ای زدند. آنگاه امام فرمود: در میان شما نیز شخصی با این خصوصیات است.**تفسیرنورالثقلین ؛ کمال‏الدین صدوق.*** بنابراین به خاطر این دو ضربه به ذوالقرنین معروف بوده است.
تفسیر نمونه با توجّه به اظهارات چند مورّخ یونانی و چند فراز از تورات (کتاب اشعیا، فصل 46، شماره‏ی 28 و 11) و کشف مجسمه‏ی کورش در قرن نوزدهم میلادی که تاجی با دو شاخ بر سر داشت، ذوالقرنین را با کورش بیشتر تطبیق می‏دهد، ولی مرحوم شعرانی، در حاشیه تفسیر ابوالفتوح، ذوالقرنین را همان اسکندر مقدونی می‏داند که از سیزده سالگی شاگرد ارسطو بوده است. و صاحب تفسیر المیزان او را همان کورش می‏داند.
به هر حال در اینکه ذوالقرنین چه مدّت حکومت کرده و نام واقعی او چیست و چند سال عمر کرده وآیا بشر بوده یا فرشته، پیامبر یا عبد صالح؟ اسکندر بوده یا کورش؟ چرا ذوالقرنین نام دارد؟ امکاناتش چه بوده، محدوده‏ی حکومتش کجا بود؟ طول و عرض و مشخصات سدی که ساخت چه بود؟ چه زمانی بود؟ آیا این سدّ همان دیوار چین است یا نه؟ سخنان بسیاری بیان شده وبحث در جزئیّات آن چندان مفید نیست. باید دنبال هدف‏ها رفت، نه مسائل جزئی که در آنها هیچ رشدی نیست.
پیام‏ها:
1- انبیا مرجع مردم وپاسخگوی سؤالات آنان بوده‏اند. (یسئلونک عن ذی القرنین)
2- رهبر ومبلّغ دینی باید با تاریخ و حوادث مهم آشنا باشد. (یسئلونک...)
آنکه پیشوای مردم شد، همه گونه سؤال از او می‏پرسند، چنانکه در آیات دیگر سؤال روح مطرح است.
3- سؤالات بجا و منطقی مردم را بی‏پاسخ نگذاریم. (سأتلوا)
4- در پاسخ سؤال‏ها، شتابزده جواب ندهیم. (سأتلوا)
5 - تاریخ وبازگویی آن، به اندازه‏ای که در آن تذکّر و عبرت باشد ارزشمند است. (سأتلوا علیکم منه ذکراً)
6- پرسش‏های مردم، زمینه‏ی نزول بعضی از آیات بوده است. (یسئلونک... قل...)