تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره مریم آیه 67

(67) أَوَلَا یَذْکُرُ الْإِنسَنُ أَنَّا خَلَقْنَهُ مِن قَبْلُ وَلَمْ یَکُ شَیْئاً
آیا انسان (در زنده شدن دوباره‏ی خود شک دارد؟ و) به یاد نمی‏آورد که ما او را پیش از این آفریده‏ایم، در حالی که چیزی نبود؟
نکته‏ها:
این آیه شبیه آیات 78 و 79 سوره‏ی یس است که شخصی با آوردن استخوانی پوسیده و خرد کردن آن مقابل پیامبر صلی الله علیه و آله ، با پیامبر به بحث و گفتگو پرداخت و گفت: کیست که استخوان‏های پوسیده را زنده کند؟ خداوند در پاسخ فرمود: (ای پیامبر!) بگو: همان کسی که اوّل آفرید، پس از مرگ هم زنده می‏کند، و او همه چیز را می‏داند. (وضرب لنا مثلاً و نسی خلقه قال من یحیی العظام و هی رمیم . قل یحیها الذی انشأها اوّل مرّة و هو بکلّ خلق علیم)
از امام صادق علیه السلام درباره (خلقناه من قبل و لم یک شیئاً) سؤال شد، حضرت فرمودند: یعنی نه در مرحله‏ی تقدیر و نه در مرحله تکوین هیچ چیز نبود. راوی حدیث درباره‏ی (لم یکن شیئاً مذکورا)**انسان، 1.*** پرسید، حضرت فرمودند: یعنی مقدّر بود، ولی نامی از آن در میان نبود.**کافی، ج 1، ص‏147. ***بنابراین، این دو آیه از دو مرحله‏ی پیش از آفرینش انسان سخن می‏گوید.
در حدیث دیگری نیز امام باقر علیه السلام در مورد (من قبل) فرمودند: نه در کتاب و نه در علم سخنی از او نبود.**بحار، ج 5، ص‏84.***
پیام‏ها:
1- باور نداشتن معاد، راه توجیه گناه وفرار از عبادت است. (فاعبده و اصطبر لعبادته... یقول الانسان...)
2- تعجّب از معاد وزنده شدن دوباره، مربوط به یک زمان و یک گروه خاص از انسان‏ها نیست. (یقول الانسان)
3- معاد، جسمانی است. (اُخرج) یعنی خارج شدن جسم از زمین.
4- معاد، قهری واجباری است. (اُخرج) یعنی خروج قهری وبدون اختیار.
5 - تردید در معاد با توجّه به آفرینش ابتدائی خود، شگفت‏آور است. (أولایذکر)
6- توجّه انسان به اینکه اوّل نبوده و بعداً خلق شده است، برای قبول معاد کافی است. (اولا یذکر الانسان...)
7- منکران معاد، برای عقیده‏ی خود دلیلی ندارند و تنها قیامت را بعید می‏دانند، ولی قرآن با دلیل سخن می‏گوید. (خلقناه من قبل)
8 - آفرینش انسان از عدم، بسیار پیچیده‏تر و به ظاهر مشکل‏تر از آفرینش مجدّد انسان پس از مرگ است. (خلقناه... و لم یک شیئا)