تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 7
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره اِسراء آیه 76

(76) وَإِن کَادُواْ لَیَسْتَفِزُّونَکَ مِنَ الْأَرْضِ لِیُخْرِجُوکَ مِنْهَا وَإِذاً لَّا یَلْبَثُونَ خِلَفَکَ إِلَّا قَلِیلاً
وبسا نزدیک بود کافران (با نیرنگ یا غلبه) تو را از این سرزمین بلغزانند تا از آن بیرونت کنند، ودر آن هنگام، جز مدّت کمی پس از تو پایدار نمی‏ماندند (و به خاطر این ظلم گرفتار قهر الهی می‏شدند).
نکته‏ها:
این آیه، اشاره به آیه‏ی 30 سوره‏ی انفال است که می‏فرماید: یادآور زمانی را که کفّار نقشه می‏کشیدند تا تو را حبس کنند یا بکشند یا بیرونت کنند، آنان نیرنگ می‏زنند و خدا هم تدبیر می‏کند و خداوند بهترین تدبیر کنندگان است. (واذ یَمکر بِک الذّین کفروا لِیثبِتوک او یَقتلوک او یخرِجوک و یمکرون و یمکراللّه واللّه خیرالماکرین)
پیام‏ها:
1- پیامبر در معرض هرگونه خطر، توطئه، ترور، آوارگی وتبعید بود. (کادوا لیستفزّونک ...)
2- دشمنان مکتب، هدفشان قلع و قمع کردن اساس دین است و در این راه، به احدی حتی پیامبر رحم نمی‏کنند. (لیستفزّونک)
3- طرح کافران در مرحله اوّل، ایجاد رخنه در فکر واعتقاد رهبر است، (لیفتنونک عن الذی...) ودر مرحله بعد، شدّت عمل وتبعید واخراج اوست. (لیخرجوک...)
4- حضور پیامبر در میان مردم، مانع قهر الهی است و اگر آن حضرت را از خود دور و تبعید کنند، در فاصله کمی نابود می‏شوند. (لایلبثون خلافک الاّ قلیلا)
5 - قرآن کریم، هم از غیب خبر می‏دهد و هم با بیان ناکامی توطئه‏های دشمن به پیامبراکرم صلی الله علیه و آله تسلّی می‏دهد. (کادوا لیستفزّونک ... لایلبثون خلافک الاّ قلیلاً)