تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 231

(231) وَإِذَا طَلَّقْتُمُ الْنِّسآءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِکُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ وَلَا تُمْسِکُوهُنَّ ضِرَاراً لِتَعْتَدُواْ وَمَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ وَلَا تَتَّخِذُواْ ءَایَتِ اللَّهِ هُزُواً وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَمَا أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنَ الْکِتَبِ والْحِکْمَةِ یَعِظُکُمْ بِهِ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلِیمٌ‏
و هنگامی که زنان را طلاق دادید و به پایان مهلت (عدّه) رسیدند، پس یا به طرز شایسته آنها را نگاه دارید (و آشتی کنید) و یا آنها را به طرز پسندیده‏ای رها سازید. و برای آزار رسانیدن، آنان را نگاه ندارید تا (به حقوقشان) تعدّی کنید و کسی که چنین کند، به خویشتن ظلم کرده ومبادا آیات خدا را به مسخره بگیرید. ونعمتی ر ا که خداوند به شما داده و کتاب آسمانی و حکمتی را که بر شما نازل کرده و شما را با آن پند می‏دهد، یاد کنید و از خدا پروا داشته و بدانید خداوند به هر چیزی آگاه است.
نکته‏ها:
هر کجا زمینه‏ی انحراف و ظلم و خطر بیشتر است، هشدارها و سفارش‏ها نیز باید بیشتر باشد. با آنکه در دو آیه‏ی قبل فرمود: (فامساک بمعروف او تسریح باحسان) بار دیگر در این آیه می‏فرماید: (فامسکوهنّ بمعروف او سرّحوهنّ بمعروف) زیرا شرایط روحی زن و مرد در موقع جدایی، عادّی نیست و زمینه‏ی انتقام و آزار رسانی بسیار وسیع و خطر ظلم و تعدّی فراوان است.
در ظلم و تعدی به حقوق زن، خود مرد نیز زجر می‏کشد. زن و مرد در نظام آفرینش جزء یک پیکرند وظلم به عضوی، ظلم به تمام اعضا است. کسی که به زن ظلم کند به استقبال کیفر الهی رفته و لذا به خودش نیز ظلم کرده است.
پیام‏ها:
1- اسلام، زندگیِ همراه با صفا و محبّت را می‏خواهد، نگاهداری همسر به قصد آزار او حرام است. (ولاتمسکوهنّ ضراراً لتعتدوا)
2- کسانی که با همسر خود بدرفتاری می‏کنند، متجاوزند.**آنان که متجاوز به حدود و حقوق دیگران باشند، مورد مهر و محبّت خداوند قرار نمی‏گیرند. (انّ اللّه لایحّب المعتدین) بقره، 190.*** (لتعتدوا)
3- ظلم به زن، ظلم به خویشتن است. (فقد ظلم نفسه)
4- ازدواج، یکی از آیات بزرگ الهی است**(و من ایاته ان خلق لکم من أنفسکم أزواجاً لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودّة و رحمةً) از آیات الهی آن است که برای شما از خودتان، همسرانی آفرید تا وسیله آرامش شما باشند و بین شما و آنان موّدت و رحمت قرار داد. روم، 21.*** و نباید با طلاق‏های بی‏مورد یا نگاهداری همسر به قصد آزار او، این قانون مقدّس استهزا شود. (ولا تتخذوا آیات اللّه هزواً)
5 - به جای کینه‏ها و ضعف‏ها وتلخی‏ها از نعمت‏ها یاد کنید. مشکلات اندک خانوادگی را در کنار میلیون‏ها نعمت الهی چیزی نشمارید. (واذکروا نعمت اللّه علیکم)
6- برای بهبود روابط زناشویی، توجّه به احکام و مواعظ کتاب آسمانی وتقوا لازم است. (واذکروا... ما انزل علیکم من الکتاب و الحکمة یعظکم به واتقوا اللّه)
7- کسی که خود را در محضر خدا بداند، از گناه پرهیز می‏کند. (واتقوا اللّه واعلموا ان اللّه بکل شی‏ء علیم)
8 - اگر هدفتان از طلاق، ظلم به همسر و سوء استفاده باشد، باید بدانید که خداوند آگاه است. (انّ اللّه بکل شی‏ء علیم)