تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 24

(24) فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِی وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْکَفِرینَ‏
پس اگر این کار را نکردید، که هرگز نتوانید کرد، از آتشی که هیزمش مردم (گناهکار) وسنگ‏ها هستند وبرای کافران مهیّا شده، بپرهیزید.
نکته‏ها:
در سوره‏ی انبیاء می‏خوانیم: (انّکم و ماتعبدون من دون‏اللّه حصب جهنّم)**انبیاء، 98.*** شما و آنچه غیر از خدا پرستش می‏کنید (بت‏هایتان)، هیزم دوزخید. بنابراین ممکن است مراد از سنگ در این آیه، همان بت‏ها باشند که مورد پرستش بوده‏اند، نه هر سنگی،**چنانکه در طول تاریخ و در میان آن همه سنگ وچوب، هرگز حجر الاسود مورد پرستش واقع نشده ونقش بت را نداشته و هرگز آتش‏گیرانه دوزخ نخواهد شد. آری! حجرالاسود دست خدا در زمین و حافظ اسرار و گواه بر اقرار فطرت‏های بشری است.*** تا آنان بدانند و به چشم خود ببینند که کاری از بت‏ها ساخته نبوده و نیست. همچنین این سنگ‏ها در قیامت، همانند چاقوی خونی همراه پرونده قاتل، سند جرم و گناه آنان است.
سؤال: با اینکه الفاظ اختراع بشر است، پس چگونه نمی‏تواند مثل قرآن را بیاورد؟
پاسخ: حروف الفبا از بشر است، ولی نحوه ترکیب وبیان مفاهیم بلند آنها، برخاسته از علم و هنر است. قرآن بر اساس علم و حکمت بی‏پایان الهی، نزول یافته است ولی هر کتاب دیگری، از سوی هرکس که باشد، براساس علم محدود ومحصور به جهلِ بشر، تألیف یافته است. پس هیچگاه بشر نمی‏تواند کتابی مثل قرآن بیاورد.
پیام‏ها:
1- یقین به حقّانیت راه وهدف، یکی از اصول رهبری است. (ولن تفعلوا)
2- اکنون که احساس عجز و ناتوانی کردید، تسلیم حقّ شوید. (ولن تفعلوا فاتّقوا)
3- انسان جمود و کافر، هم ردیف سنگ است. (الناس و الحجارة)
4- خباثت‏های درونی انسان گناهکار، در قیامت تجسم یافته و آتش گیرانه می‏شود. (وقودها الناس)
5 - کفر و لجاجت، انسان شایسته‏ی خلیفةالّلهی را، به هیزم دوزخ تبدیل می‏کند. (وقودها الناس)
6- رهایی از آتش دوزخ، در گرو ایمان به قرآن و تصدیق پیامبر اسلام است. (فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النّار... اُعدّت للکافرین)