تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 105

(105) مَّا یَوَدُّ الَّذِینَ کَفَرُواْ مِنْ أَهْلِ الْکِتَبِ وَلاَ الْمُشْرِکِینَ أَنْ یُنَزَّلَ عَلَیْکُمْ مِنْ خَیْرٍ مِّنْ رَبِّکُمْ وَاللَّهُ یَخْتَصُّ بِرَحْمَتِهِ مَنْ یَشَآءُ واللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ‏
کافران از اهل کتاب ومشرکان، دوست ندارند که هیچ خیر ونیکی از طرف پروردگارتان بر شما نازل شود. در حالی که خداوند، رحمت خود را به هر که بخواهد اختصاص می‏دهد، و خداوند صاحب فضل بزرگ است.
نکته‏ها:
این آیه، پرده از کینه توزی و عداوت مشرکان و کفّار از یهود و نصاری، نسبت به مؤمنان برمی‏دارد. آنان حاضر نیستند، ببینند که مسلمانان صاحب پیامبری بزرگ و کتابی آسمانی هستند و می‏خواهند ندای توحید را به تمام جهان رسانده و با تمام تبعیضات نژادی و اقلیمی و با تمام خرافاتِ مشرکان و تحریفاتِ اهل کتاب مبارزه کنند و مانع عوام‏فریبی بزرگان آنان شوند. خداوند در این آیه می‏فرماید: لطف و رحمت خداوند طبق اراده‏ی او به هر کسی که بخواهد اختصاص می‏یابد و کاری به میل این و آن ندارد که آنها دوست داشته باشند یا نه!
پیام‏ها:
1- اراده‏ی قلبی و روحیّه باطنی دشمن را بشناسید و هرگز به آنان تمایل پیدا نکنید.**آنان هرگز دوست ندارند به مسلمانان کمترین خیری برسد، ولی در مقابل از بازگشت آنان به کفر وارتجاع واز سازشکاری وسکوت وسستی با کفّار واز به سختی افتادن آنان، لذّت می‏برند.
* (ودّوالو تکفرون کما کفروا فتکونون سواء) کفّار دوست دارند همانند آنها کافر شوید. نساء، 89.
* (ودّوالو تدهن فیدهنون) کفّار دوست دارند که تو ای پیامبر نیز با آنها سازش کنی. قلم، 9.
* (ودّوا ما عنتّم) کفّار دوست دارند که شما مسلمین در زحمت قرار گیرید. آل‏عمران، 118.
* (ودّت طائفة من اهل الکتاب لو یضلّونکم) گروهی از اهل کتاب دوست دارند شما را منحرف نمایند. آل‏عمران، 69.*** (ما یودّ...)
2- خیررسانی، از شئون ربوبیّت است. (خیر من ربکم)
3- توکّل به خدا کنید و از کینه و حسادت دشمن نهراسید. (واللّه یختص)
4- حسادت حسود، هیچ اثری در اراده‏ی لطف خداوند ندارد. (من یشاء)
5 - فضل و رحمت و هدایت خداوند، شامل همه‏ی اقوام و ملل می‏شود و اختصاصی به بنی‏اسرائیل وگروه خاصّی ندارد. (من یشاء واللَّه ذو الفضل العظیم)