تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 74

(74) ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذَ لِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَرُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَآءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَمَا اللَّهُ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ‏
سپس دلهای شما بعد از این جریان سخت شد، همچون سنگ یا سخت‏تر! چرا که از پاره‏ای سنگ‏ها، نهرها شکافته (وجاری) می‏شود وپاره‏ای از آنها، شکاف برمی‏دارد و آب از آن تراوش می‏کند، و بعضی از سنگ‏ها از خوف خدا (از فراز کوه) به زیر می‏افتد. (امّا دلهای شما هیچ متأثّر نمی‏شود) و خداوند از اعمال شما غافل نیست.
نکته‏ها:
آیات قبل، بسیاری از الطاف الهی درباره بنی‏اسرائیل، از قبیل: رهایی از شرّ فرعون، شکافته شدن دریا، قبول توبه آنان از گوساله‏پرستی، نزول بهترین غذاها، سایه‏بان قرار دادن ابرها و رهبری معصوم را یادآور شد و در نهایت، ماجرای قتل نفس وچگونگی کشف قاتل با یک روش اعجازآمیز را بازگو کرد. خداوند در این آیه می‏فرماید: به جهت بی‏توجّهی شما به این همه نشانه و آیه که از روی لجاجت وکینه بود، دلهای شما را قساوت فراگرفت وسنگدل شدید و ای‏بسا که دلهایتان از سنگ نیز سخت‏تر شد.
سنگ‏ها، مراحل مختلفی دارند:
الف: خرد می‏شوند، از آنها نهرها جاری شده وانسان‏ها را سیراب می‏کنند. (یتفجّر منه الانهار)
ب: انفجار ندارند، ولی حدّاقل خود و اطراف خود را تر می‏کنند. (یخرج منه الماء)
ج: از خشیت الهی، سقوط و سجود دارند. (یهبط من خشیة اللَّه)

پیام‏ها:
1- قساوت و سنگدلی، بدترین نوع مرض روحی است که به جهت لجاجت‏های پی‏درپی، برای انسان پیدا می‏شود. (ثم قست قلوبکم من بعد ذلک)
2- مشاهده‏ی آیات و الطاف الهی، در افراد لجوج به جای تقویت ایمان، موجب قساوت قلب می‏گردد.**همچنان که قرآن، برای مؤمنان مایه‏ی شفا ورحمت و برای ظالمان، موجب زیان و خسارت است. اسراء، 82.
باران که در لطافت طبعش، خلاف نیست - در باغ، لاله روید و در شوره‏زار، خَس*** (قست قلوبکم من بعد ذلک)
3- کاری نکنیم که نسل ما، شرمنده رفتار ما شود. نیاکان سنگدل شدند، ولی خداوند به نسل آنان می‏گوید: (قست قلوبکم)
4- علم، به تنهایی نورانیّت نمی‏آورد. بعد از دیدن آن همه معجزه، باز سنگدل شدند. (قست قلوبکم من بعد ذلک)
5 - قساوت، مراحلی دارد. (کالحجارة او اشدّ قسوة)
6- با ساده‏ترین تشبیه، عمیق‏ترین معارف را می‏توان بیان کرد. (کالحجارة)
7- انتقادات باید مستند باشد. قرآن که می‏فرماید: دلهای بعضی از سنگ سفت‏تر است، دلیل آن را که جاری شدن آب از کنار سنگ است، بیان می‏دارد. (و انّ من الحجارة لما یتفجّر...)
8 - جمادات، مرحله‏ای از شعور را دارا هستند. زیرا خوف و خشیت دارند. (وانّ منها لما یهبط من خشیة اللّه)**با توجّه به اینکه خشیت، تنها برخاسته از علم است، نه چیز دیگر: (انّما یخشی اللَّه من عباده العلماء) فاطر، 28. و مولوی نیز می‏گوید:
جمله‏ی ذرّات پیدا و نهان - با تو می‏گویند، روزان و شبان‏
ما سمیعیم و بصیریم و هُشیم - با شما نامحرمان، ما خامُشیم‏
نطق آب و نطق خاک و نطق گل - هست محسوس حواس اهل دل ***
9- داروی قساوت، توجّه به علم خداوند است. (کالحجارة... و مااللَّه بغافل)
10- سنگدلی، در رفتار ما مؤثّر است. (قست قلوبکم ... عمّا تعملون)
11- خداوند به همه‏ی کارهای ما آگاه است. (وما اللَّه بغافل عمّا تعلمون)