تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 85

(85) ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلَا ءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَکُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِیقاً مِّنْکُمْ مِّنْ دِیَرِهِمْ تَظَهَرُونَ عَلَیْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَ نِ وَإِنْ یَأْتُوکُمْ أُسَرَی‏ تُفَدُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَیْکُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتَبِ وَتَکْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَآءُ مَنْ یَفْعَلُ ذَ لِکَ مِنْکُمْ إِلَّا خِزْیٌ فِی الْحَیَو ةِ الدُّنْیَا وَیَوْمَ الْقِیَمَةِ یُرَدُّونَ إِلَی أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَفِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ‏
امّا این شما هستید که یکدیگر را به قتل می‏رسانید و جمعی از خودتان را از سرزمینشان (آواره و) بیرون می‏کنید و بر علیه آنان، به گناه وتجاوز همدیگر را پشتیبانی می‏کنید. ولی اگر همانان به صورت اسیران نزد شما آیند، بازخریدشان می‏کنید (تا آزادشان سازید) در حالی که (نه تنها کشتن، بلکه) بیرون راندن آنها (نیز) بر شما حرام بود. آیا به بعضی از دستورات کتاب آسمانی ایمان می‏آورید وبه برخی دیگر کافر می‏شوید؟ پس جزای هر کس از شما که این عمل را انجام دهد، جز رسوایی در این جهان، چیزی نخواهد بود و روز قیامت به سخت‏ترین عذاب بازبرده شوند و خداوند از آنچه انجام می‏دهید، غافل نیست.
نکته‏ها:
خداوند در این آیه، بنی‏اسرائیل را سرزنش می‏کند که علیرغم پیمان و میثاقی که داشتید، همدیگر را کشتید و یکدیگر را از سرزمین‏هایتان بیرون کردید. شما موظّف بودید یک جامعه‏ی متّحد براساس روابط صحیح خانوادگی و رسیدگی به محرومان تشکیل دهید، ولی به جای آن در گناه و تجاوز به حقوق دیگران، یکدیگر را یاری و حمایت نمودید و در جامعه، هرج و مرج و تفرقه و خونریزی را رواج دادید. با حمایت شما، حاکمان ظالم جرأت قتل و تبعید پیدا کردند و عجیب اینکه شما به حکم تورات، اگر در این درگیری‏ها اسیری داشته باشید با پرداخت فدیه آزادش می‏نمایید، در حالی که حکم تورات را در تحریم قتل و تبعید، گوش نمی‏دهید. حاضرید همدیگر را بدست خود بکشید، ولی حاضر نیستید اسیر یکدیگر باشید! اگر اسارت توهین است، کشتن از آن بدتر است، و اگر فدیه دادن و آزاد کردن اسیران، فرمان تورات است، نهی از قتل و تبعید هم فرمان خداوند است! آری، شما تسلیم فرمان خداوند نیستید، بلکه آیات الهی را هر جا مطابق میل و سلیقه‏ی خودتان باشد می‏پذیرید وهر کجا نباشد، زیر بار نمی‏روید.
این آیه نسبت به خطر التقاط، هشدار می‏دهد که چگونه افرادی بخشی از دین را می‏پذیرند و قسمت دیگر آنرا رها می‏کنند. مسلمانانی که به احکام فردی عمل می‏کنند، ولی نسبت به مسائل اجتماعی بی‏تفاوتند، باید در انتظار خواری و ذلّت دنیا و عذاب قیامت باشند. ای بسا کسانی که شرایط و احکام نماز و روزه را مراعات می‏کنند، ولی در شرایط و وظایف حاکم و حکومت، متعهّد نیستند.
پیام‏ها:
1- قرآن، کشتنِ دیگران را، به کشتن نفسِ خود تعبیر کرده است تا بگوید دیگرکشی، خودکشی است و افراد یک جامعه همچون اعضای یک پیکرند. (تقتلون انفسکم)
2- یاری‏رسانی وهمکاری در گناه وتجاوز، ممنوع است.**در احادیث آمده است: اگر کسی ستمگر را در ظلم و ستم راهنمایی و کمک کند، در دوزخ قرین «هامان» وزیر فرعون خواهد بود. و حتّی آماده کردن دوات و قلم برای ستمگر، جایز نیست. امام کاظم علیه السلام خطاب به یکی از مسلمانان بزرگوار فرمود: کرایه دادن شتر به دستگاه هارون الرشید هر چند برای سفر حج باشد، جایز نیست. تفسیر اطیب‏البیان.*** (تظاهرون علیهم بالاثم والعدوان)
3- علامت ایمان، عمل است و اگر کسی به دستورات دین عمل نکند، گویا ایمان ندارد. (أفتؤمنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض) قرآن، به جای انتقاد از اینکه چرا بعضی دستورات را عمل می‏کنید و بعضی را رها می‏کنید، فرموده است: چرا به بعضی ایمان می‏آورید و به بعضی کفر می‏ورزید.
4- نشانه‏ی ایمان واقعی، عمل به دستوراتی است که برخلاف سلیقه‏های شخصی انسان باشد وگرنه انجام دستوراتِ مطابق میل انسان، نشانی از میزان ایمان واقعی ندارد. (تقتلون، تفادوهم) (در کشتن یکدیگر به تورات کاری ندارید، ولی در آزاد سازی اسیران اهل ایمان می‏شوید!)
5 - کفر به بعضی از آیات، در واقع کفر به تمام احکام است. و به همین جهت جزای کسانی که به قسمتی از آیات عمل نکنند، خواری دنیا و عذاب قیامت خواهد بود. (خزی فی الحیوة الدنیا... یردّون الی اشدّ العذاب)