تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 22

(22) الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِرَ شاً وَالسَّمَآءَ بِنَآءً وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الَّثمَر تِ رِزْقاً لَّکُمْ فَلَاتَجْعَلُواْ للَّهِ أَنْدَاداً وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ‏
آن (خداوندی) که زمین را برای شما فرشی (گسترده) وآسمان را بنایی (افراشته) قرار داد و از آسمان، آبی فرو فرستاد و به آن از میوه‏ها، روزی برای شما بیرون آورد، پس برای خداوند شریک و همتایی قرار ندهید با آنکه خودتان می‏دانید (که هیچ یک از شرکا و بت‏ها، نه شما را آفریده‏اند ونه روزی می‏دهند و اینها فقط کار خداست.)
نکته‏ها:
در این آیه خداوند به نعمت‏های متعدّدی اشاره می‏کند که هرکدام از آنها سرچشمه‏ی چند نعمت دیگر است. مثلاً فراش بودن زمین، اشاره به نعمت‏های فراوان دیگری است. همچون سخت بودن کوهها ونرم بودن خاک دشت‏ها، فاصله زمین تا خورشید، درجه حرارت و دما و هوای آن، وجود رودخانه‏ها، درّه‏ها، کوهها، گیاهان و حرکت‏های مختلف آن که مجموعاً فراش بودن زمین را مهیّا کرده‏اند. چنانکه در قرآن برای زمین تعابیر چندی شده است، زمین هم (مهد)**(الذی جعل لکم الارض مهداً) طه، 53.*** گهواره است، هم (ذلول)**(هو الذی جعل لکم الارض ذلولاً) ملک، 15.*** رام و آرام و هم (کفات)**(الم نجعل الارض کفاتا) مرسلات، 15.*** در برگیرنده.
کلمه «سماء» در آیه یک بار در برابر «ارض» آمده است که به همه‏ی قسمت بالا اشاره دارد و یک بار مراد همان قسمت نزول باران از ابرها می‏باشد.
پیام‏ها:
1- یاد نعمت‏های الهی از بهترین راههای دعوت به عبادت است. (اعبدوا ربّکم... الذی جعل لکم)
2- از بهترین راههای خداشناسی، استفاده کردن از نعمت‏های در دسترس است. (جعل لکم الارض فراشاً و السماء بناءً)
3- در نظام آفرینش، هماهنگی کامل به چشم می‏خورد. هماهنگی میان زمین، آسمان، باران، گیاهان، میوه‏ها وانسان. (برهان نظم) (جعل، انزل، اخرج)
4- آفریده‏ها هرکدام برای هدفی خلق شده‏اند. (رزقاً لکم) باران برای رشد و ثمر دادن میوه‏ها، (فاخرج به) و میوه‏ها برای روزی انسان. (رزقاً لکم)
5 - زمین وباران وسیله هستند، رویش گیاهان ومیوه‏ها بدست خداست.(فأخرج)
6- نظم و هماهنگی دستگاه آفرینش، نشانه‏ی توحید است، پس شما هم یکتا پرست باشید. (فلا تجعلوا لِلّه انداداً)
7- ریشه‏ی خداپرستی در فطرت و وجدان همه مردم است. (وانتم تعلمون)
8 - آفرینش زمین و آسمان و باران و میوه‏ها و روزی انسان، پرتوی از ربوبیّت خداوند است. (اعبدوا ربّکم... الذی جعل لکم...)
9- همه‏ی انسان‏ها، حقّ بهره‏برداری و تصرف در زمین را دارند. (در آیه «لکم» تکرار شده است.)
10- دلیل واجب بودن عبادت شما، لطف اوست که زمین وآسمان وباران و گیاهان را برای روزی شما قرار داده است. (اعبدوا ربّکم... الذی جعل لکم...)
11- خداوند بر اسباب طبیعی حاکم است. (جعل، انزل، اخرج)
12- پندار شریک برای خداوند، از جهل است. (لا تجعلوا لله اندادا وانتم تعلمون)