تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 156

(156) الَّذِینَ إِذَ آ أَصَبَتْهُمْ مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّآ إِلَیْهِ رَ جِعُونَ‏
(صابران) کسانی هستند که هرگاه مصیبتی به آنها رسد، می‏گویند: ما از آنِ خدا هستیم و به سوی او باز می‏گردیم.
نکته‏ها:
صابران، به جای خود باختگی وپناهندگی به دیگران، تنها به خدا پناه می‏برند. زیرا از دید آنها، تمام جهان کلاس درس و میدان آزمایش است که باید در آن رشد کنیم. دنیا جای ماندن نیست، خوابگاه و عشرتکده نیست و شداید و سختی‏های آن نیز نشانه‏ی بی‏مهری خداوند نیست. ناگواری‏ها برای آن است که زیر پای ما داغ شود تا تندتر و سریعتر حرکت کنیم، بنابراین در تلخی‏ها نیز شیرینی است. زیرا شکوفا شدن استعدادها وکامیابی از پاداش‏های الهی را بدنبال دارد.
مصیبت‏هایی که از طرف اوست، تصرف مالک حقیقی و خداوند در مملوک خود است. اگر انسان بداند که خداوند حکیم و رحیم است و او نیز بنده‏ای بوده که قبلاً هیچ نبوده؛ (لم یک شیئاً)**مریم، 67.*** و حتّی بعد از مراحلی هم چیز قابل ذکری نبوده است؛ (لم یکن شیئاً مذکورا)**انسان، 1. ***خواهد پذیرفت که من باید در اختیار او باشم. او مرا از جماد به نبات، و از نبات به حیوان و از مرتبه‏ی حیوانیّت به انسانیّت سوق داده و این حوادث را برای رشد و ارتقای من قرار داده است. همانگونه که ما دانه‏ی گندم را زیر فشار، آرد می‏کنیم و بعد نیز در آتش تنور، تبدیل به نان می‏کنیم تا مراحل وجودی او را بالا بریم.
شعار صابران (انّا لِلّه و انّا الیه راجعون) است. در حدیث می‏خوانیم: هرگاه با مصیبتی مواجه شدید، جمله‏ی (انّا لِلّه و انّا الیه راجعون) را بگویید.**درّالمنثور، ج‏1، ص‏377.*** گفتن (انّا لِلّه) و یاد خدا به هنگام ناگواری‏ها، آثار فراوان دارد:
الف: انسان را از کلام کفر آمیز و شکایت باز می‏دارد.
ب: موجب تسلیت و دلداری و تلقین به انسان است.
ج: مانع وسوسه‏های شیطانی است.
د: اظهار عقاید حقّ است.
ه : برای دیگران درس و الگو شدن است.
مردم در برابر مشکلات و مصایب چند دسته‏اند:
الف: گروهی جیغ و داد می‏کنند. (اذا مسّه الشّر جزوعاً)**معارج، 20.***
ب: گروهی بردبار و صبور هستند. (وبشّر الصابرین)
ج: گروهی علاوه بر صبر، شکرگزارند. (اللّهم لک الحَمد حَمد الشّاکرین لَک علی مُصابهم)**فقره آخر زیارت عاشورا.***
این برخوردها، نشانه‏ی معرفت هر کس نسبت به فلسفه‏ی مصایب و سختی‏هاست. همانگونه که کودک، از خوردن پیاز تند، بی‏تابی می‏کند و نوجوان تحمّل می‏کند، ولی بزرگسال پول می‏دهد تا پیاز خریده و بخورد.
پیام‏ها:
1- ریشه‏ی صبر، ایمان به خداوند، معاد وامید به دریافت پاداش است. (الصّابرین الّذین... قالوا انّا للّه و انّا الیه راجعون)