تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره حمد آیه 2

(2) الْحَمْدُ ِللَّهِ رَبِّ الْعَلَمِینَ‏
سپاس و ستایش مخصوص خداوندی است که پروردگار جهانیان است.
نکته‏ها:
«ربّ» به کسی گفته می‏شود که هم مالک وصاحب چیزی است و هم در رشدو پرورش آن نقش دارد. خداوند هم صاحب حقیقی عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن. پس همه هستی حرکت تکاملی دارد و در مسیری که خداوند معیّن کرده، هدایت می‏شود.
علاوه بر سوره حمد، چهار سوره‏ی انعام، کهف، سبأ وفاطر نیز با جمله (الحمدللّه) آغاز گردیده، ولی فقط در سوره حمد بعد از آن (ربّ العالمین) آمده است.
مفهوم حمد، ترکیبی از مفهوم مدح و شکر است. انسان در برابر جمال و کمال و زیبایی، زبان به ستایش و در برابر نعمت و خدمت واحسان دیگران، زبان به تشکّر می‏گشاید. خداوند متعال به خاطر کمال و جمالش، شایسته‏ی ستایش وبه خاطر احسان‏ها و نعمت‏هایش، لایق شکرگزاری است.
(الحمدللّه) بهترین نوع تشکّر از خداوند است. هر کس در هرجا، با هر زبانی، هرگونه ستایشی از هر کمال و زیبایی دارد، در حقیقت سرچشمه‏ی آن را ستایش می‏کند. البتّه حمد خداوند منافات با سپاسگزاری از مخلوق ندارد، به شرط آنکه به امر خدا و در خط و مسیر او باشد.
خداوند مسیر رشد و تربیت همه را تعیین نموده‏است: (ربّنا الّذی اعطی کل شیی‏ء خلقه ثمّ هدی)**طه، 50. ***پرودگار ما همه‏ی موجودات را نعمت وجود بخشیده و سپس به راه کمالش هدایت نموده است. او به زنبور عسل یاد داده که از چه گیاهی بمکد و به مورچه آموخته است که چگونه قوت زمستانی خود را ذخیره کند و بدن انسان را چنان آفریده که هر گاه کمبود خون پیدا کرد، خون سازی نماید. چنین خداوندی، شایسته حمد وسپاسگزاری است.
خداوند، پروردگار همه‏ی آفریده‏هاست. (و هو ربّ کلّ شی)**انعام، 164.*** آنچه در آسمان‏ها و زمین و میان آنهاست، پروردگارشان اوست. (ربّ السّموات والارض و مابینهما)**شعراء، 24. ***حضرت علی علیه السلام می‏فرماید: «من الجمادات والحیوانات» یعنی او پروردگار جاندار و بی‏جان است. (له الخلق والامر تبارک‏اللّه ربّ العالمین) هم آفرینش از اوست و هم اداره‏ی آن، و او پرورش دهنده‏ی همه است.
مراد از (عالَمین) یا فقط انسان‏ها هستند، مانند آیه 70 سوره حجر که قوم لوط به حضرت لوط گفتند: (أوَ لم ننهک عن العالمین) آیا ما تو را از ملاقات با مردم نهی نکردیم؟ و یا مراد همه‏ی عوالم هستی است. «عالَم» به معنای مخلوقات و «عالَمین» به معنای تمام مخلوقات نیز استعمال شده است. از این آیه فهمیده می‏شود که تمام هستی یک پروردگار دارد که اوست و آنچه در جاهلیت و در میان بعضی از ملّت‏ها اعتقاد داشتند که برای هر نوع از پدیده‏ها خدایی است و آن را مدّبر و ربّ النوع آن می‏پنداشتند، باطل است.
پیام‏ها:
1- همه ستایش‏ها برای اوست. (الحمدللَّه)**الف ولام در «الحمد» به معنای تمام حمد و جنس ستایش است.***
2- خداوند در تربیت و رشد هستی اجباری ندارد. زیرا حمد برای کارهای غیر اجباری است. (الحمدللَّه)
3- همه هستی زیباست و تدبیر همه هستی نیکوست. زیرا حمد برای زیبایی و نیکویی است. (الحمدللَّه)
4- دلیل ستایش ما، پروردگاری اوست. (الحمدللَّه ربّ العالمین)
5 - رابطه‏ی خداوند با مخلوقات، رابطه‏ی دائمی و تنگاتنگ است. (ربّ العالمین) (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه می‏کند و می‏رود، ولی مربّی باید هر لحظه نظارت داشته باشد.)
6- همه‏ی هستی، تحت تربیت خداوند یکتاست. (ربّ العالمین)
7- امکان رشد و تربیت، در همه‏ی موجودات وجود دارد. (ربّ العالمین)
8 - خداوند هم انسان‏ها را با راهنمایی انبیا تربیت می‏کند، (تربیت تشریعی) و هم جمادات ونباتات وحیوانات را رشد وپرورش می‏دهد. (تربیت تکوینی) (ربّ العالمین)
9- مؤمنان در آغاز کتاب (قرآن) با نیایش به درگاه خداوند متعال، (الحمدللّه ربّ العالمین) می‏گویند و در پایان کار در بهشت نیز، همان شعار را می‏دهند که (آخر دعویهم أن الحمدللّه ربّ العالمین)**یونس، 10.***