تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 223

(223) نِسَآؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتُوا حَرْثَکُمْ أَنَّی‏ شِئْتُمْ وَقَدِّمُواْ لِأَنْفُسِکُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَاعْلَمُواْ أَنَّکُمْ مُّلقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ‏
زنان شما کشتزار شمایند، هرجا وهرگاه که بخواهید، به کشتزار خود درآیید (وبا آنان آمیزش نمائید) و (در انجام کار نیک) برای خود، پیش بگیرید واز خدا پروا کنید وبدانید که او را ملاقات خواهید کرد، وبه مؤمنان بشارت ده.
نکته‏ها:
در این آیه، زنان به مزرعه و کشتزاری تشبیه شده‏اند که بذر مرد را در درون خود پرورش داده و پس از 9 ماه، گل فرزند را به بوستان بشری تقدیم می‏کنند. همچنان که انسان، بدون کشت و مزرعه از بین می‏رود، جامعه بشری نیز بدون وجود زن نابود می‏گردد.
زنان وسیله‏ی هوسبازی نیستند، بلکه رمز بقای نسل بشر هستند. پس لازم است در آمیزش جنسی، هدف انسان تولید یک نسل پاک که ذخیره قیامت است باشد و در چنین لحظات و حالاتی نیز هدف مقدّسی دنبال شود. جمله‏ی (واتّقوا اللّه) هشدار می‏دهد که از راههای غیر مجاز، بهره جنسی نبرید و به نحوی حرکت کنید که در قیامت سرافراز باشید و اولاد و نسلی را تحویل دهید که مجسمه‏ی عمل صالح و خیرات آن روز باشند.
پیام‏ها:
1- همسر مناسب همچون مزرعه‏ی مناسب است و سلامت بذر، شرط تولید بهتر است. (نسائکم حرث لکم)
2- بذر و زمین، هر دو در تولید نقش مهمّی دارند. زن و مرد نیز در بقای نسل آینده نقش اساسی دارند. (حرث لکم)
3- در کنار ممنوعیّت‏های موسمی، بهره‏گیری‏های دراز مدّت است. در آیه قبل فرمود: (فاعتزلوا) در این آیه می‏فرماید: (فأتواحرثکم)
4- در آمیزش، مرد باید به سراغ زن برود. (فاتوا حرثکم)
5 - غرائز نیز باید جهت خدایی بگیرند. اگر هدف از آمیزش، فرزندانی پاک و ذخیره قیامت باشد، آن نیز رنگ الهی می‏گیرد. (قدّموا لانفسکم)
در صحیح بخاری آمده است: اولیای خدا در آمیزش قصد می‏کنند که صاحب فرزندانی جهادگر شوند.
6- اگر نسل پاک تحویل دهید، خودتان بهره‏مند خواهید شد. (قدّموا لانفسکم)
7- زن، نه کالاست و نه منشأ تاریکی، بلکه او بنیان‏گذار آبادی‏ها و سرمایه‏گذار تاریخ و فرستنده هدایای اخروی است. (نساؤکم حرث لکم، قدّموا لانفسکم)
8 - زاد و ولد، هدف اصلی ازدواج است. (قدّموا لانفسکم)
9- در مسائل جنسی، تقوا را مراعات کنید. (فاتوا حرثکم... واتقوا اللّه)
10- خواسته‏های نفسانی باید با تقوا کنترل شود. (أنّی‏ شئتم... واتقوا اللّه)
11- ایمان به آخرت، بهترین وسیله‏ی رسیدن به تقوا می‏باشد. (اتّقوا اللَّه واعلموا انّکم ملاقوه)