تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 207

(207) وَ مِنَ الْنَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ
و از مردم کسی است که برای کسب خشنودی خدا، جان خود را می‏فروشد و خداوند نسبت به بندگان مهربان است.
نکته‏ها:
ابن‏ابی‏الحدید که از علمای قرن هفتم اهل‏سنّت است، در شرح نهج‏البلاغه خود آورده است: تمام مفسّران گفته‏اند این آیه درباره علی‏بن‏ابی‏طالب علیه السلام نازل شده است که در لیلةالمبیت در بستر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم خوابید. و این موضوع در حدی از تواتر است که جز کافر یا دیوانه آنرا انکار نمی‏کند.**شرح نهج‏البلاغه، ج‏13، ص‏262.***
مشرکانِ مکّه، قرار گذاشتند از هر قبیله‏ای یک نفر را برای کشتن پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم انتخاب کنند و آن حضرت را دسته جمعی از بین ببرند تا بنی‏هاشم به خونخواهی او قیام نکنند و با این عمل از دعوت پیامبر راحت شوند. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از نقشه‏ی آنان با خبر شد و علی علیه السلام برای اینکه پیامبر به سلامت از مکّه خارج شود، در بستر ایشان خوابید و این آیه در شأن آن حضرت نازل گردید.**بسیاری از علمای اهل سنّت، به این فضیلت علی علیه السلام اقرار کرده‏اند که علاّمه امینی «ره» در الغدیر (ج‏2، ص 48) آنان را نام برده است، از آن جمله امام احمدحنبل، در مسند خود (ج‏1، ص 348) می‏باشد. صاحب تفسیر اطیب‏البیان می‏نویسد: در کتاب غایةالمرام، بیست حدیث آمده که نُه حدیث از علمای اهل سنّت و یازده حدیث از علمای شیعه است و این آیه را درباره‏ی فداکاری حضرت علی علیه السلام دانسته‏اند. در تاریخ طبری، (ج‏2، ص‏373) نیز که از نوشته‏های قرن سوم است، ماجرای خوابیدن حضرت علی علیه السلام در بستر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است. همچنان که تاریخ یعقوبی (ج‏2، ص‏39) موضوع را به صراحت بازگو می‏نماید. در شرح نهج‏البلاغه ابن‏ابی‏الحدید (ج‏4، ص‏73) آمده است: معاویه چهار هزار درهم پول داد تا بگویند این آیه در شأن ابن‏ملجم نازل شده است!. تفسیر نمونه، ج‏2، ص‏49.***
همین که علی علیه السلام در آن شب خطرناک به جای پیامبر خوابید، خداوند به دو فرشته‏ی خود، جبرئیل و میکائیل فرمود: کدامیک از شما حاضرید فدای دیگری شوید؟! هیچکدام از آنها حاضر نشدند. خداوند فرمود: اینک مشاهده کنید که چگونه علی‏بن‏ابی‏طالب علیهما السلام حاضر است جان خود را فدای رسول خدا کند.
گاهی باید برای احیای یک معروف ویا محو یک منکر، جان را تسلیم کرد. حضرت علی علیه السلام فرمودند: کسی که در راه امر به معروف و نهی از منکر کشته شود، یکی از مصادیق این آیه است.**تفسیر صافی، ج‏1، ص‏241.***
پیام‏ها:
1- نااهل، حرفش زیباست وانسان را به تعجّب وامی‏دارد، ولی مؤمن، عملش دنیا را متعجّب می‏کند. (من‏النّاس مَن یعجبک قوله)، (من‏النّاس مَن یشری نفسه)
2- یاد ایثارگران را زنده بداریم. (من الناس من یشری)
3- پیش مرگِ اولیای خدا شدن، یک ارزش است. (من الناس من یشری)
4- بزرگ‏ترین سود آن است که انسان بهترین متاع را که جان اوست به خالق خود بفروشد، آن هم نه برای بهشت و یا نجات از دوزخ، بلکه فقط برای کسب رضای او. (ابتغاء مرضات اللّه)
5 - در راه خدا، استقبال از خطر و آمادگی برای جانفشانی همچون دریافت خطر است. با توجّه به شأن نزول آیه، ستایش از کسی است که جان خود را در معرض خطر قرار داد، هرچند حادثه‏ای اتفاق نیفتاد. (من یشری نفسه...)
6- رأفت خداوند، بهترین پاداش است. خداوند برای هرکاری پاداشی قرار داده است، امّا در این آیه می‏فرماید: خداوند رئوف است. (اللّه رئوف بالعباد)