تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 187

(187) أُحِلَّ لَکُمْ لَیْلَةَ الْصِّیَامِ الْرَّفَثُ إِلَی‏ نِسَآئِکُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّکُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ اللَّهُ أَنَّکُمْ کُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنْفُسَکُمْ فَتَابَ عَلَیْکُمْ وَعَفَا عَنْکُمْ فَالْآنَ بَشِرُوهُنَّ وَابْتَغُواْ مَا کَتَبَ اللَّهُ لَکُمْ وَ کُلُواْ واشْرَبُواْ حَتَّی‏ یَتَبَیَّنَ لَکُمْ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الْصِّیَامَ إِلَی الَّیْلِ وَلاَ تُبَشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عَکِفُونَ فِی الْمَسَجِدِ تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلاَ تَقْرَبُوهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ ءَایَتِهِ لِلْنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ‏
در شب‏های روزه (ماه رمضان)، آمیزش با همسرانتان برای شما حلال شد، آنها برای شما (همچون) لباسند و شما برای آنها (همچون) لباس. خداوند می‏دانست که شما به خود خیانت می‏کردید (وآمیزش را که ممنوع بود، بعضاً انجام می‏دادید) پس توبه شما را پذیرفت و از شما درگذشت. اکنون (می‏توانید) با آنها هم بستر شوید و آنچه را خداوند بر شما مقرّر فرموده، طلب کنید. و بخورید و بیاشامید تا رشته سفید از رشته سیاه (شب) برای شما آشکار گردد. سپس روزه را تا شب به اتمام رسانید. و در حالی که معتکف در مساجد هستید، با زنان آمیزش نکنید. این حدود واحکام الهی است پس (به قصد تجاوز وگناه) به آن نزدیک نشوید. خداوند این چنین آیات خود را برای مردم، روشن می‏سازد، باشد که پرهیزگار گردند.
نکته‏ها:
در آغاز اسلام، در شب و روز ماه رمضان، آمیزش با همسر ممنوع بود و همچنین در ساعت معیّنی از شب می‏توانستند افطار کنند و اگر خوابش می‏گرفت بعد از بیداری حقّ غذا خوردن نداشت. برخی مسلمانان علیرغم ممنوع بودن آمیزش جنسی این کار را انجام می‏دادند، ولی برخی دیگر با وجود زحمت و سختی، از خوردن در شب بعد از بیداری خودداری می‏کردند. یکی از یاران پیامبر به نام مطعم‏بن جبیر هنگام افطار به علّت دیر حاضر شدن غذا خوابش برد، وقتی بیدار شد گفت: من دیگر حقّ غذا خوردن ندارم و فردا را بدون غذا روزه گرفت و برای کندن خندق اطراف مدینه حاضر شد. در بین کار به علّت شدّت ضعف از حال رفت و بیهوش شد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بسیار متأثّر شد و این آیه نازل گردید که غذا خوردن تا طلوع فجر آزاد است و آمیزش با همسران در شب‏های ماه رمضان مانع ندارد. خداوند متعال می‏داند که شما به خویشتن خیانت می‏کردید و قدرت صبر و خودداری نداشته و ندارید، به همین دلیل تکلیف را بر شما آسان و گذشته‏ی شما را عفو نمود.
اعتکاف، به معنای بریدن از دنیا و پناهنده شدن به خداست. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم با گرفتاری‏ها و مشکلاتی که داشتند، گاهی در مسجد برای چند روز معتکف می‏شدند و بدین وسیله روح خود را صفا و آرامش بیشتر می‏دادند. از آنجا که در غیر حال اعتکاف نیز آمیزش در مسجد ممنوع است. به نظر می‏رسد مراد از کلمه «عاکفون» همان سکونت در مسجد باشد، نه اعتکاف به معنای عبادت مخصوص.
در تشبیه همسر به لباس، نکات و لطایف بسیاری نهفته است:
* لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب انسان باشد، همسر نیز باید کفو انسان و متناسب با فکر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد.
* لباس مایه‏ی زینت و آرامش است، همسر وفرزند نیز مایه‏ی زینت و آرامش خانواده‏اند.
* لباس عیوب انسان را می‏پوشاند، هریک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی‏های یکدیگر را بپوشانند.
* لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می‏کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را گرم و زندگی را از سردی می‏رهاند.
* دوری از لباس، مایه‏ی رسوایی است، دوری از ازدواج و همسر نیز سبب انحراف و رسوایی انسان می‏گردد.
* در هوای سرد لباس ضخیم و در هوای گرم لباس نازک استفاده می‏شود، هر یک از دو همسر نیز باید اخلاق و رفتار خود را متناسب با نیاز روحی طرف مقابل تنظیم کند؛ اگر مرد عصبانی است، زن با لطافت با او برخورد کند و اگر زن خسته است، مرد با او مدارا کند.
* انسان باید لباس خود را از آلودگی حفظ کند، هر یک از دو همسر نیز باید دیگری را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید.
پیام‏ها:
1- تخفیف وآسان‏گیری در احکام، از ویژگی‏های دین اسلام است. (اُحلّ لکم)
2- رعایت ادب در سخن، از ویژگی‏های قرآن است. (رفث) به معنای سخن گفتن پیرامون مسائل زناشویی است که در آیه به کنایه از آمیزش آمده است.
3- هر کجا خواستید راهی را ببندید، یک راه مشروع را باز بگذارید. چون خداوند در روز رمضان، آمیزش را ممنوع می‏کند، لذا در شب آنرا مجاز می‏شمرد.**با اینکه آمیزش جنسی، در اوّل هر ماه مکروه است، لکن در اوّل ماه رمضان مستحبّ است و شاید به خاطر این است که باید به نحوی مردم را تأمین نمود، سپس از آنان تکلیف خواست.*** (اُحلّ لکم لیلة الصیام الرفث)
4- عبادتِ روز و لذّت مشروع شب، نشانه‏ی جامعیّت دین است. در یک آیه هم احکام روزه وهم مسائل زناشویی آمده است. (احلّ لکم لیلة الصیام الرفث الی نسائکم)
5 - اسلام به نیازهای طبیعی توجّه کامل دارد. (الرفث الی نسائکم)
6- نیاز زن و مرد به یکدیگر، دو طرفه است و هریک برای پوشش نیازهای طبیعی خود به دیگری نیازمند است. (هنّ لباس لکم و انتم لباس لهنّ)
7- خداوند از جزئیات کارهای انسان آگاه است. (علم اللَّه انکم)
8 - انسان، جایزالخطا وغریزه جنسی در او قوی است. (کنتم تختانون انفسکم)
9- ترک فرمان خدا، خیانت و ظلمی است به خود ما. (تختانون انفسکم)
10- در آمیزش و فرزند خواهی، برای خداوند تکلیف معیّن نکنید که پسر باشد یا دختر. (و ابتغوا ما کتب اللَّه لکم)
11- حتّی آمیزش جنسی باید هدفدار باشد. (وابتغوا ما کتب اللَّه لکم)
12- معیار احکام اسلامی، معیارهای عمومی، طبیعی و ساده است. پیدا شدن سپیده‏ی صبح یا تاریکی شب را، هرکس در هر کجا باشد می‏تواند بفهمد. (یتبیّن لکم الخیط الابیض من الخیط الاسود)
13- نقش زمان‏بندی را در عبادات فراموش نکنیم. (اتموا الصیام الی اللیل)
14- اعتکاف، سکونت در مسجد است، مشروط به روزه گرفتن. (عاکفون فی المساجد)
15- پیشگیری از گناه لازم است. قرآن می‏فرماید: به گناه نزدیک نشوید. چون نزدیک شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. (فلا تقربوها)
16- تقوی، فلسفه‏ی احکام الهی است. روزه برای تقواست، آمیزش جنسی مشروع نیز برای تقواست.**این سوره که با جمله‏ی (هدیً للمتّقین) آغاز گردیده است، در آیات مختلف تقوا را به عنوان هدف دستورات الهی مطرح می‏کند. ***(لعلهم یتقون)
17- عمل به دستورات الهی، بستر رشد و تقوا می‏باشد. (لعلهم یتقون)