تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 128

(128) رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِنَآ أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّکَ وَأَرِنَا مَنَاسِکَنَا وَتُبْ عَلَیْنَآ إِنَّکَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ‏
(ابراهیم واسماعیل همچنین گفتند:) پروردگارا! ما را تسلیم (فرمان) خود قرارده واز نسل ما (نیز) امّتی که تسلیم تو باشند قرارده و راه وروش پرستش را به ما نشان‏ده وتوبه‏ی ما را بپذیر، که همانا تو، توبه‏پذیر مهربانی.
نکته‏ها:
با آنکه حضرت ابراهیم واسماعیل هر دو در اجرای فرمان ذبح، عالی‏ترین درجه تسلیم در برابر خدا را به نمایش گذاردند، امّا با این همه در این آیه از خداوند می‏خواهند که مارا تسلیم فرمان خودت قرارده. گویا از خداوند تسلیم بیشتر و یا تداوم روحیّه تسلیم را می‏خواهند. کسی که فقط تسلیم خدا باشد، نه تسلیم عموی بت‏تراش می‏شود و نه در برابر بت‏ها به زانو می‏افتد و نه از طاغوت‏ها پیروی می‏کند.
پیام‏ها:
1- به کمالات امروز خود قانع نشوید، تکامل و تداوم آنرا از خدا بخواهید. (ربنا و اجعلنا مسلمَین لک)
2- توجّه به نسل و فرزندان، یک دورنگری عاقلانه و خداپسندانه است که حاکی از وسعت نظر و سوز وعشق درونی است وبارها در دعاهای حضرت ابراهیم آمده است. (ومن ذریّتنا)
3- راه و روش بندگی را باید از خدا آموخت وگرنه انسان گرفتار انواع خرافات و انحرافات می‏شود. (أرنا مناسکنا)
4- تا روح تسلیم نباشد، بیان احکام سودی نخواهد داشت. در اینجا ابراهیم علیه السلام ابتدا از خداوند روح تسلیم تقاضا می‏کند، سپس راه و روش عبادت و بندگی را می‏خواهد. (واجعلنا مسلمَین لک... ارنا مناسکنا)
5 - نیاز به توبه وبازگشت الطاف الهی، در هر حال وبرای هر مقامی، ارزش است.**در حدیث می‏خوانیم: رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هر روز، هفتاد مرتبه استغفار می‏نمود، با اینکه او معصوم بود و هیچ گناهی نداشت.*** (تب علینا)
6- یکی از آداب دعا، ستایش پروردگار است که در این آیه نیز به چشم می‏خورد. (التواب الرحیم)