تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 125

(125) وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَیْتَ مَثَابةً لِلنَّاسِ وَأَمْناً وَاتَّخِذُواْ مِن مَّقَامِ إِبْرَهیمَ مُصَلّیً وَعَهِدْنَا إلَی‏ إِبْرَهِیمَ وَإِسْمَعِیلَ أَنْ طَهِّرَا بَیْتِیَ لِلطَّآئِفِینَ وَالْعَکِفِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ
و (به یادآور) هنگامی که خانه(ی کعبه) را محل رجوع و اجتماع و مرکز امن برای مردم قرار دادیم (وگفتیم:) از مقام ابراهیم، جایگاهی برای نماز انتخاب کنید و به ابراهیم واسماعیل تکلیف کردیم که خانه مرا برای طواف کنندگان و معتکفان وراکعان و ساجدان، پاک و پاکیزه کنید.
نکته‏ها:
بعد از اشاره به مقام والای ابراهیم علیه السلام در آیه‏ی گذشته، به یادگار او یعنی کعبه اشاره نموده ومی‏فرماید: کعبه را برای مردم (مثابة) قرار دادیم. کلمه «مثابة» از ریشه «ثوب» به معنای بازگشت به حالت اوّل است. کعبه محلّ بازگشت و میعادگاه همه مردم است، میعادگاهی امن و مقدّس.
مقام ابراهیم جایگاهی است با فاصله تقریبی 13 متر از کعبه، که بر حاجیان لازم است بعد از طواف خانه خدا، پشت آن دو رکعت نماز بگزارند و در آنجا سنگی قرار دارد که حضرت ابراهیم برای بالا بردن دیوارهای کعبه، بر روی آن ایستاده است و آن سنگ فعلاً در محفظه‏ای نگهداری می‏شود.
مراد از «عهد» در این آیه دستور الهی است. «عهدنا» یعنی دستور دادیم.
خداوند جسم نیست تا نیازمند خانه باشد. کلمه‏ی (بیتی) در این آیه همانند (شهراللّه) درباره ماه رمضان است که به منظور کرامت بخشیدن به مکان یا زمانی خاصّ، خداوند آنرا به خود منسوب می‏کند. ودر عظمت کعبه همین بس که گاهی می‏فرماید: (بیتی) خانه من. گاهی می‏فرماید: (ربّ هذا البیت) خدای این خانه.
پیام‏ها:
1- شخصیّت حضرت ابراهیم، شخصیّتی جهانی است. در آیه قبل، ابراهیم را امام برای همه‏ی مردم قرار داد و در این آیه کعبه را میعادگاه همه مردم قرار داده است. (جعلنا البیت مثابة للنّاس)
2- جامعه نیازمند امام و امنیّت است. در آیه‏ی قبل فرمود: (انّی جاعلک للناس اماماً) و در این آیه می‏فرماید: (واذ جعلنا البیت مثابةً للناس وأمناً)
3- کسی که در راه خداوند حاضر شود خود و همسر و فرزندش را تسلیم نماید، باید تمام سرها در جای پای او برای خداوند به خاک برسد. (مصلّی)**مضمون حدیثی که در تفسیر نورالثقلین، ج‏1 ص 122، آمده است.***
4- چون خانه از خداست؛ (بیتی) خادم آن نیز باید از اولیای او باشد. (طهّرابیتی)
5 - زائران بیت‏اللّه را همین کرامت بس که ابراهیم و اسماعیل، مسئول طهارت و پاکی آن بیت برای آنها بوده‏اند. (طهّرا بیتی للطائفین...)
6- عبادت با طهارت، پیوند دارد. (طهّرا... والرکع السجود)
7- عبادت و نماز به قدری مهم است که حتّی ابراهیم و اسماعیل برای انجام مراسم آن مأمور پاکسازی می‏شوند. (طهّرا بیتی لِ ... الرّکّع السجود)
8 - مسجدِ مسلمانان باید پاکیزه و رغبت‏انگیز باشد. (طهّرا... الرّکّع السجود)