تربیت
Tarbiat.Org

تفسیر نور جلد 1
حاج شیخ محسن قرائتی

سوره بقره آیه 104

(104) یأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَ تَقُولُواْ رَ عِنَا وَقُولُواْ انْظُرْنَا وَاسْمَعُواْ وَ لِلْکَفِرِینَ عَذَابٌ أَلِیمٌ‏
ای کسانی که ایمان آورده‏اید! (به پیامبر) نگویید: «راعِنا» مراعاتمان کن، بلکه بگویید: «اُنظرنا» ما را در نظر بگیر، و (این توصیه را) بشنوید و برای کافران عذاب دردناکی است.
نکته‏ها:
برخی از مسلمانان برای اینکه سخنان پیامبر را خوب درک کنند، درخواست می‏کردند که آن حضرت با تأنّی و رعایت حال آنان سخن بگوید. این تقاضا را با کلمه (راعنا) می‏گفتند. یعنی مراعاتمان کن. ولی چون این تعبیر در عرف یهود، نوعی دشنام تلقی می‏شد،**(راعنا) از ماده‏ی «رعی» به معنی مهلت دادن است. ولی یهود کلمه‏ی (راعنا) را از ماده‏ی «الرعونة» که به معنی کودنی و حماقت است، می‏گرفتند.*** آیه نازل شد که بجای (راعنا) بگویید: (انظرنا) تا دشمن سوء استفاده نکند.
این اوّلین آیه از آغاز قرآن است که با خطاب: (یا ایّها الّذین آمنوا) شروع می‏شود. و از این به بعد بیش از هشتاد مورد وجود دارد که با همین خطاب آمده است.
پیام‏ها:
1- توجّه به انعکاس حرف‏ها داشته باشید. (لا تقولوا راعنا...) ممکن است افرادی با حسن نیّت سخن بگویند، ولی باید بازتاب آنرا نیز در نظر داشته باشند.
2- دشمن، تمام حرکات وحتّی کلمات ما را زیر نظر دارد واز هر فرصتی که بتواند می‏خواهد بهره برده وضربه بزند. (لا تقولوا راعنا...)
3- اسلام، به انتخاب واژه‏های مناسب، بیان سنجیده ونحوه‏ی طرح و ارائه مطلب توجّه دارد. (وقولوا انظرنا)
4- باید در سخن گفتن با بزرگان ومعلّم، ادب در گفتار رعایت شود. (لا تقولوا راعنا و قولوا...)
5 - اگر دیگران را سفارش به مراعات ادب می‏کنیم، باید ابتدا خودمان در سخن با مردم، رعایت ادب را بکنیم. (یا ایها الذین آمنوا) خطاب محترمانه است.
6- اگر از چیزی نهی می‏شود، باید جایگزین مناسب آن معرّفی شود. (لاتقولوا راعنا وقولوا انظرنا)